"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Tuesday, February 10, 2009

Apakah selama ini kita beruzlah jasadiah, saudaraku?

Helaian risalah yang berselerakan di kafeteria dipungut. Hatinya panas dengan sikap mahasiswa, yang dikatakan sebagai golongan keintelektualan, tapi bahan-bahan begini dicampak merata-rata.
Kalau ia pun tak nak, bagilah pada orang lain. Ini tidak, main campak-campak je.
Getus hatinya.

“AL-AQSA FI KHATAR!!”

Begitu bunyinya muka utama risalah tersebut. Dila kurang faham. Perkataan Al-Aqsa menarik minatnya. Rakan sebiliknya gemar berbincang mengenai al-Aqsa. Tapi dia tidak pernah ambil kisah. Baginya, biarlah mereka nak bincang pun, biarlah mereka bergerak kesana ke mari pun, asalkan tidak mengganggu kehidupan sehariannya, itu memadai baginya. Namun, kali ini, apabila terpandang perkataan ’Al-Aqsa’, timbul rasa ingin tahu, apa sebenarnya yang dikecohkan rakan sebiliknya. Dia membelek-belek risalah tersebut. Dia bingung. Rupanya, dia juga seperti mereka yang mencampak-campak risalah. Tiada perasaan ingin tahu. Hatinya sekali lagi bergetar, marahkan diri.

************

”Kak, apa maksud ni?”
Dila menunjukkan salah satu risalah yang dipungutnya tadi.

Fathma mengambil risalah tersebut.
”AL-AQSA dalam bahaya.”
Dia meneliti isi dalam risalah, seraya menoleh ke arah sahabat sebiliknya yang sedang melipat pakaian.
“Aishya, ni kan risalah yang di provide semalam?” Fathma memandang Aishya. Aishya berhenti seketika dari melipat pakaiannya. Direnungnya risalah tersebut..

”Dila pungutkan tadi, di kafe. Banyak sangat atas lantai. Maaf, kak. Dila rasa, risalah ni juga yang akak bagi pada Dila semalam. Tapi Dila tak hiraukan.”
Wajah Dila kelihatan begitu suram.

Fathma tersenyum.
”Tak mengapa. Dila pun banyak kerja yang perlu diselesaikan semalam,kan?”

Ahh..positifnya kak Fathma.
Isi kandungan risalah begitu menarik minatnya. Hari-hari sebelum ni, juga semalam, Dila abaikan nikmat pendengaran yang ALLAH kurniakan. Dila tidak ambil pusing. Dia tidak segan silu lagi bertanya.

”Kak, Dila ada baca tadi risalah tu..”
Aishya menoleh memandang Dila. Masih ada ruang di hati Dila, ruang hati yang menyayangi saudara se’aqidahnya. Hatinya berbunga.

Dila tunduk. Malu rasanya dia menatap wajah teman sebiliknya. Seorang sebaya dengannya. Seorang lagi setahun tua darinya.
”Tapi Dila tak faham, apa sebenarnya yang berlaku.. Dila tak faham. Tapi hati Dila macam disentap-sentap bila Dila baca semua tu. Akak, Aishya.. jelaskan pada Dila, boleh?”

Fathma dan Aishya berpandangan sesama mereka. Ini lah antara masa yang dinanti-nanti.

”Dila, sebagaimana yang Dila baca, Al-Aqsa fi Khatar, Al-Aqsa dalam bahaya. Dari dulu lagi ia dalam bahaya. Sekarang bahayanya bertambah. Ingat tak, Saidina Umar Al-Khatab, Amirul Mu’minin?” Fathma takkan lepaskan peluang emas. Namun, Fathma perlu berstratergi menyampaikannya, supaya suntikan ini berjaya meresap ke hatinya, dan hati yang mendengarkannya.

”A’aa..Hebat dia.. Kenapa dengan Umar Al-Khatab tu?” Rasa ingin tahu mengasak hatinya.

”Semasa pemerintahan beliau, itulah zaman kegemilangan Islam, zaman keemasan Kerajaan Islam. Beliau berjaya memasuki Baitul Muqaddis tanpa berlaku sebarang pertumahan darah, dimana pembebasan Baitul Maqdis ni telah membuka era baru dalam lipatan sejarah. Setelah sekian lama, kiblat pertama umat Islam ini dikotori dengan pelbagai pengamalan syirik dan kecurangan kepada Allah, kini ia milik umat Islam semula dalam mengembalikan kegemilangannya sebagai kota ketiga paling suci dalam Islam.”

Dila mendengar dengan penuh teliti. Aishya yang baru siap mengemas pakaiannya segera mendapatkan sahabat sebiliknya.

”Yahudi mengaku dia golongan terpilih,kan? Yahudi dan Kristian cuba merampas tanah itu, dan mereka berjaya pada perang pertama. Lepas tu seorang pemuda Islam bersama sahabat-sahabatnya aturkan stratergi, untuk dapatkan kembali tanah yang selayaknya untuk orang Islam. Sebab, tanah tu sudah dibebaskan semasa pemerintahan Umar. Betul tak?” Dila berkongsi terhadap apa yang diketahuinya daripada artikel yang dia telah baca.

Pemuda Islam yang dimaksudkan Dila ialah Salahuddin Al-Ayyubi. Aishya memandang Fathma. Usaha mereka bersama beberapa sahabat lagi tidak tersia begitu. Masih ada yang punyai semangat inkuiri tentang perkara sekeliling. Aishya bersyukur dan berharap ramai mahasiswa akan turut mengikut jejak Dila.

Salahuddin Al-Ayyubi terbilang sebagai pahlawan dan Panglima Islam yang besar. Pada beliau terkumpul sifat-sifat berani, wara’, zuhud, khusyu’, pemurah, pemaaf, tegas dan lain-lain sifat terpuji. Para ulama dan penulis sejarah telah memberikan kepujian yang melangit. Sifat pemurah dan pemaafnya diakui oleh lawan mahupun kawan.
Seorang penulis sejarah mengatakan: “Hari kematiannya merupakan kehilangan besar bagi agama Islam dan kaum Muslimin, kerana mereka tidak pernah menderita semenjak kehilangan keempat-empat Khalifah yang pertama (Khulafaurrasyidin). Istana, kerajaan dan dunia diliputi oleh wajah-wajah yang tertunduk, seluruh kota terbenam dalam dukacita, dan rakyat mengikuti keranda jenazahnya dengan tangisan dan ratapan.”


Dila menelan liur. Jantungnya berdegup kencang secara tiba-tiba.
Owh, hebatnya mereka dahulu. Aku langsung tiada apa-apa. Aku langsung jauh dari memikirkan masalah ini. Aku langsung tidak pernah ambil peduli akan agamaku, apatahlagi tentang umatnya.

Bicara Aishya dan Fathma seperti di awang-awangan.

Fathma yang menyedari akan perubahan Dila memberi isyarat kepada Aishya, agar menangguhkan bicaranya.

**************

”Akak, jom kita keluar berjalan-jalan. Ambil angin petang. Dah lama tak keluar bersama-sama akak..” pinta Dila.

Fathma tersentak.
Ya Allah, selama ini aku hanya memandang sahabat-sahabat yang merapatkan diri dengan usrah. Tapi aku lupakan adik yang telah sekian lama berada sebilik denganku. Aku hanya bercerita hanya kerana untuk melepaskan tanggungjawab, bukan kerana pembinaan ukhuwwah sebenar. Aku lah sebenarnya yang kabur dengan matlamat dan marhalah da’wah.

”Aishya nak ikut, boleh? Kita ajak Farha sekali ye..?”

”Ok je. Lagi ramai, lagi best. Eii..seronoknya..” kedengaran suara riang Dila. Dia mengenakan tudung ungu sepadan dengan baju sukannya.

Aishya menutup buku karangan Munir Al-Ghadhban. Jari-jemarinya menekan-nekan butang huruf pada telefon bimbitnya.

******

Track jogging serta sekitar ruang legar kampus sudah terisi dengan pelbagai aktiviti mahasiswa. Rata-ratanya gemar melakukan aktiviti ringan. Ada yang berjogging, berbasikal dan tidak kurang juga yang berjalan-jalan sekadar mengambil angin. Dalam keramaian dan kepelbagaian aktiviti, tidak ketinggalan juga pasangan-pasangan merpati berjoli-joli turut ber-riadhah.

Masalah pergaulan kian berleluasa. Kalau dahulu, begitu sukar baginya melihat mahasiswa berpasang-pasangan secara terang-terangan walaupun ianya ketika riadhah. Namun kini, berdubelan sudah mejadi trend.

”Aishya, semalam Dila dah tengok video yang Aishya bagi. Kasihan mereka. Mereka berhempas-pulas menjaga maruah ISLAM dan ummahnya.. Tapi kita org ISLAM disini bergelak tawa dengan kesenangan yang ada.. Mereka berjaga malam, tidak tidur demi menjaga Al-Aqsa, tanda maruah ISLAM dan ummahnya..tapi kita disini, tidur lena tidak berjaga.. apa yg kita ada? AL-AQSA dalam bahaya, tapi suasana disini pula cuba mengundang bahaya. Eii..geramnye tengok diorang. Makin bertambah-tambah banyaknya.” Dila mengomel.

”Kalau orang-orang yang menjaga perbatasan pergaulan dan menutup aurat juga turun riadhah, Farha rasa mesti diorang segan, kan?” kata-kata Farha mematikan lamunan Fathma.

”Maksud Farha?” Dila yang sedang bermain daun-daun kering menoleh ke arah Farha, meminta penjelasan untuk mengetahui apa yang dilontarkan oleh rakannya yang sememangnya pendiam itu.

”Dulu, orang ingat lagi, semasa cuti semester. Orang pergi CC dengan abang dan adik perempuan, Fasihah. Memang ramai budak-budak di sana. Macam-macam jenis cara berpakaian. Bercampur lelaki dan perempuan. Kebanyakannya bermain game, download lagu, dan ada yang menemani kawan-kawan diorang je. Lepas beberapa minit kami duduk di CC tu, remaja-ramaja tu keluar seorang demi seorang. Sehinggakan hanya tinggal kami bertiga je.

Selepas keluar dari pusat komputer tu, abang orang tanya, ’perasan tak tadi?’ Orang tak perasan apa-apa pun. Then, dia cakap, kita keluar datang sini pun, kira da’wah juga. Da’wah bil hal. Tak perlu bercakap pun, asalkan kita jaga akhlaq dan perbuatan kita. Itu pun menjadi da’wah.. betul tak, kak?” Farha yang sememangnya pemalu tersipu-sipu malu. Rona merah semulajadi pada wajahnya tampak jelas.

Fathma dan Aishya megangguk tanda setuju.

”Betul tu. Macam Farha cakap tadi, da’wah bil hal lebih berkesan kerana orang nampak dan ianya lebih praktikal buat da’ie.
Sama juga macam kat sini. Kalau kita asyik terperuk dibilik, dengan alasan di luar sana banyak perlakuan maksiat, maka kita telahpun melakukan uzlah jasadiah.” Fathma membuat kesimpulan.

”Haa...kak, Dila tak faham. Uzlah jasadiah tu ape? Pagi tadi kan, Dila pun ada dengar ustaz menyebut tentang uzlah. Ada dua. Uzlah nafsiah dan uzlah jasadiah. Tapi, Dila kurang jelas tentang ni. Akak terang kan, boleh?”

Kata Aishya, ’Uzlah jasadiah ialah pengasingan diri secara fizikal. Manakala uzlah nafsiah adalah pengasingan diri secara dalaman. Uzlah jasadiah bercanggah dengan Islam, kerana beri peluang Jahiliyyah mendominasi tapak-tapak kuasa ataupun mendominasi setiap sudut.

Mereka berpisah dengan masing-masing memikirkan persoalan uzlah.

Ahh..Fathma, apakah selama ini kita beruzlah jasadiah, wahai Fathma? Apakah kita tergolong dalam golongan yang memencilkan diri kerana kita tidak turun ke lapangan umat, hanya kerana kita menganggarkan ada perkara yang lebih aula' buat diri kita, tetapi mengabaikan mereka yang lain?

5 komen:

Wardah Oxide said...

artikel yg baik. salam perkenalan.
http://wardahoxide.blogspot.com

Anonymous said...

salam wth..

xreti la nk ckp mcm mne.. tp ape yg sy nk smpaikn ni, hanyalah pandangan yg dtg dr observation sy, kite ni kan.. salu je g pgrm yg bdk2 msjd anjurkn, dan bile kite buat pgrm yg melibatkn org2 selain bdk2 msjd, kite nk mereka ni ikut join, kite sedar x yg kite sgt jarang nk support pgrm mereka.. pgrm U buat pun ade yg x pegi.. hatta, pgrm yg shbt shbyh kite anjurkn pun rmai xbg support.. boleh kire ngan jari orang2 msjd yg pegi.. kite ni kan manusia, bile kite buat sesuatu pgrm, ade org ikut serta, mesti la kite sgt gmbira kan? rase sgt berbaloi dgn penat lelah.. ade org bg support.. tp mslh nye skrng, pgrm2 selain pgrm msjd, ade y pndng sebelah mate je.. mybe ade yg pikir.. isk.. buat ape pegi,..buang mase je.. baek stdy... xyah g lah.. byk maksiat mate nnt.. sebenarnye, pd pndangn sy.. bile kite g, satu, leh btau kat dorg, kite ni bkn kolot sgt, bkn nye assobiyyah sgt, smpai xnk join pgrm selain pgrm msjd.. 2, boleh kenal2 ngn bdk2 lain, xde la dorg kate kite ni sombong, kwn ngn bdk2 baik je.. 3, bile kite g sane.. ngn pkai pakain tutup aurat.. jaga pndangn, jaga pergaulan dgn yg berlainan jntina.. bkn ke tu lbh baik? lbh baik dr kite duk lam bilik tnpa ade usaha nk berdkwah.. cume nk mnjaga hati sndri.. errr.. tu je la kot,.. ni hanya lah pndangn, getusan hati sy yg xbyk ilmu.. klu ade salah mane2.. sila kan la betulkn ye..

PAN said...

Salam. Haa.. ni kes aulawiyat ke?
Kita djelaskn mengenai Fiqh Aulawiyat, supaya kita betul2 jelas. Dalam kes yang Anonymous ckp, timbul 1 persoalan dalam diri saya, apakah mereka yg bgelar pendakwah ini terlalu memahami fiqh-ul-aulawiyat atau mementingkan diri sndiri? kerana bagi saya, tiada seorang pun yang tiada kerja, tiada tanggungjawab (melainkan xreti apa itu t/jwb); cumanya, kne la susun ikut prioriti. Ikut prioriti pun, prioriti jugak. Tapi, ape ke hal nya, bila ada program umum, xnak g dgn alsn bnyk keje, sdgkn sbnrnya ktika xsertai/hadiri prgrm, boleh pulak wat kje xbfaedah sbg m'isi mse lapang. Maka apa lg persoalan yg patut diperkatakan, selain saya bertanya,
'terlalu jelas mengenai Fiqh atau bersikap pentingkn diri.'

Anonymous said...

haaaa... betul tu PAN...mmg persoalan tu yg ade dlm pikiran sy...

Anonymous said...

uzlah tu pngasingan kan?
kte xrse org2 tu m'asingkn diri. mb perspektif org je. lau ade prgrm,dorg pn ade join jg,kn? means,dorg still bsme ngn org len.so,xwjud pun uzlh jsdiah tu. ok, kte just give opinion,k.

Aula'
lau pe yg PAN kate
"bila ada program umum, xnak g dgn alsn bnyk keje, sdgkn sbnrnya ktika xsertai/hadiri prgrm, boleh pulak wat kje xbfaedah sbg m'isi mse lapang"
kte rse ade lompong mne2 la,

afwan,
knpe dok ambil pluang utk dakwah dlm erti kate akhlak Islmyh? klu pndi creat suasana dkwh, ape2 pn boleh. xsmstinye kte wat prgrm unsur Islamik itu je dkwh. len2 prgrm pn, kne ade unsr dkwh. so, jauhi dr sekular juge.
maaf lau kaso jek bnyi nye.

p/s:persoalan yg ditimbulkn dthp baik. truskn menganalisa, dan mberi pndgn, demi kemaslahatan Islam.

Template Design | monera87