"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, October 6, 2008

Raya...

Tanggal 1 Syawal, di mana seluruh umat Islam merayakan kemenangan setelah berpuasa di bulan Ramadhan. Cukup, tak cukup, puasa betul-betul, puasa 'yang-yok' pun, raya juga.. Mercun bunyi sana-sini. Merayakan apa tu? Pelik juga.. Aku dengar abang aku berkata, "puok2 tu raikan kebebasan syaitan..." Dengar macam kasar je.. Tapi, hakikatnya, begitulah yang disimpulkan secara kasar. Kita tak diajar menyambut kemenangan dengan mercun.. Tapi, bertakbir, bertahmid, bertasbih..

Pagi raya...aku mendengar khutbah 'eidul Fitri.. JAHILIYYAH.
Kalau ikut Jahiliyyah ni, kita termerujuk kepada Arab Jahiliyyah. Tu orang penggil jahiliyyah kuno. Mencuri, berzina, dan sekutu dengannya.. Tapi, manusia ni, lupa... sekarang pun masih ada jahiliyyahnya. Jahiliyyah cara moden lah. Mencuri (dah pelbagai versi.. bertambah kreatif cara nak curi.. barang-barang yang dicuri pun, dasyat..besi buruk, wayar telefon dll..), berzina (merata 'cerok' dah tak hirau..), minum arak (kilang, kedai arak bersepah-sepah), berjudi (peraduan sms pun boleh jadi), dsb.

Kalau di zaman Arab Jahiliyyah dulu, sampai berlaku perebutan takhta kuasa dari qabilah-qabilah, sekarang pun tak kurang hebatnya. Berebut nak kekuasaan. Gilakah mereka dengan sejenis ilusi bernama kuasa? Hamba Allah ni semakin tidak berasa apa-apa menjadi gila sebegitu, hinggakan sanggup mencantas mana-mana yang cuba menentang, dan memonopoli kapal yang kian karam.
Betapa tiada bezanya antara kejahilan dulu dan sekarang. Bezanya (ada jugak beza..??) , mungkin kita dapat lihat agak moden sedikit cara 'perlaksanaan' kejahilan tersebut.

Lagi, macam mana nak lenyapkan kejahilan? Mesti ada ilmu.. Macam mana? Cari lah. Nak cari dimana? Dimana-mana lah. Bumi ALLAH kan luas? Ilmu agama, ilmu akademik, ilmu dalam bidang-bidang lain juga kena kuasai.

Hebat di mata manusia tak membawa makna apa-apa kalau kita ini jijik, jelik, bobrok dipandangan ALLAH. Contoh, gah menerajui kepimpinan dimata manusia, tapi rasuah dan kezaliman dilakukan dengan perselindungan.. Takde maknenye...

Cakap pasal raya kali ini, mudah-mudahan ianya lebih bermakna. Macam mana? Kita lebih mensyukuri nikmat ALLAH, dan terus istiqamah dalam melaksanakan ibadah yang kita usahakan dalam madrasah Ramadhan baru-baru ni..

0 komen:

Template Design | monera87