"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, April 19, 2010

USAHA!! SELAMAT PEKSO!!



Datang saja musim periksa, saya pasti keluh kesah, gelabah gelisah. Tapi, ayat-ayat dan pujukan dari ALLAH umpama air dingin yang menyejukkan.. Mendamaikan jiwa yang keluh kesah. ALHAMDULILLAH.. Semoga Ayat-Ayat ALLAH, menjadi penawar bagi kita..

Teruskanlah usaha tanpa membelakangi kebergantungan kepada-NYA.

Nabi juga pernah ajak para sahabat berehat, kala penat.. Lalu baginda berwudhu' dan menunaikan solat 2 rakaat. setelah itu meneruskan kembali kerja. Rehat Nabi dan para sahabat adalah solat. Solat itu nikmat, bagi mereka yang khusyu'.

Walau bagaimanapun, kekuatan kita bukanlah hanya bergantung pada doa semata, tetapi perlu disertakan bersama ibadah (usaha)..

ketika tiada semangat untuk belajar (sebab rasa banyak lagi tak tau bila wat revision smula), ingatlah pesanan ALLAH, kita ni kena berusaha..
Yep, USAHA..!!

 Untuk kemenangan serupa ini, hendaklah berusaha orang-orang yang bekerja" (as-shaaffat,37:61)


Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok[1187]. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.  (surah Luqman,31:34)

[1187]. Maksudnya: manusia itu tidak dapat mengetahui dengan pasti apa yang akan diusahakannya besok atau yang akan diperolehnya, namun demikian mereka diwajibkan berusaha..

  
Saya tidak mempunyai apa-apa untuk menenangkan jiwa saya, melainkan pujukan dari ALLAH.. janji-janji ALLAH.. itu cukup mendamaikan jiwa saya yang keluh kesah kerana saya begitu bimbang dengan periksa kali ni (Masha'Allah.. ni baru periksa kat dunia.. dah gelabah ayam...bagaimana aku kelak??)


"... Barangsiapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu." (ath-tholaaq, 65 : 2~3)


Teringat pesanan BiGbRo,
>Jangan takut. Jadilah hamba yang hanya takut kepada ALLAH
>jgn bg soalan gelak.biar kita gelak kat soalan... (heh.. amat menusuk ke kalbu, pesanan ni. penuh dengan unsur-unsur kesusasteraan)

TQ, BiGbRo!!

kepada sahabat-sahabat, adik-adik, dan semua mahasiswa yang sedang dan bakal menduduki peperiksaan akhir, saya ucapkan

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR SEMESTER 2 SESI 09/10



bittaufiq wanNajah!

2 komen:

saidah said...

Jawab pkso mmolek deh.meh ore nynyi buie smangat k demo skek.

(music on, please)
Jk ko fikirkn ko boleh
ko hampir boleh melakukn
jk ko fikirkn ragu2
usahamu tidak menentu.
jk ko fikirkn kkalahan
ko hampiri kegagalan
jk ko fikirkn kemenangn
ko hampiri kjayaan..
(music off)

smangat dop?ngaji molek
=AKU BOLEH=
=KAU BOLEH=

monera said...

saidah>> amboi2, siap nyanyi lg. trima kasih.. tringt pulak kem motivasi masa skolah rendah (smart learning; drp Dr Hassan Ali). "nak brapa A..?" "5A..!!" tu zaman upsr. =) apapun, trima kasih bnyk2.. (^_^) moga dipermudahkan sgala urusan neh..

Template Design | monera87