"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Saturday, February 20, 2010

tak semudah buat tomyam laa



"Macam mana nak buat tomyam, awak..?"
"Awak main campak-campak je.. asalkan rasa macam tomyam, ok dah tu.."
 "Owh, orang dah pandai buat selalu cakap main campak-campak je..huhu.."


Itu dialog bagaimana mahu bikin tomyam. 
Hmmm... Kalau tak pernah buat, main campak je segala perkakas (bahan-bahan) tomyam tu. Kalau reti dan pernah buat pun, main campak-campak juga. Asalkan di pandangan mata kita, itu adalah tomyam. Asalkan hiduan bau itu, aromanya adalah tomyam. Asalkan bira dicicip rasanya, itu adalah tomyam.. 
Maka ia adalah tomyam. Ia benar-benar sebuah tomyam!!


Tapi saudara-saudaraku, 
menegakkan kalimah ALLAH, tidak semudah melakukan tomyam. Membuktikan rasa cinta kepada Rasulullah bukan seperti mudahnya membikin seketul tomyam. Boleh main masukkan segala macam sesuka hati.. Intro saja nii... 



Coba tanyakan dirimu, apa kata dirimu, kiranya kamu diberi ijin bertemu dengan Rasulullah s.a.w seketika.. apa kan kamu bicara dengan Rasulullah kiranya kamu punyai seminit untuk bicara bersama baginda..?
Ingin sekali kami bertemu dengan mu, insan yang dalam masa yang sama baginda mengingati mati...dan dalam masa yang sama tersenyum dikala bertemu masyarakat...dan dalam masa yang sama begitu digeruni kawan dan lawan... Baginda lah yang akhlaqnya adalah Al-Qur'an...
Masha'Allah... bahkan air mata kah yang kan mengalir? Ya Rasulullah... kami merindui mu, meski kami tak pernah bertemu denganmu... Kami merindui mu, meski kami tidak pernah berbicara denganmu..


Namun, apakah pantas kita kata kita mencintai dan merindui baginda, tetapi.......
dalam masa yang sama kita kita meminggirkan sunnah Nabi?
...sejauhmana kita benar-benar mempraktikkan sunnah Nabi SAW dalam kehidupan harian kita? Kalau solat masih tinggal, aurat anak isteri masih terdedah, fikiran masih sekular,..



Jika kita adalah golongan yang tidak meminggirkan sunnah Rasulullah s.a.w, ayuh, sama-sama buktikan;
dan saya mengajak diri saya dan saudara-saudara juga sahabat-sahabat, rakan sekampus, dan teman yang membaca, agar sama-sama kita berpuasa sunat hari Khamis ni, boleh?
Jom pakat ramai-ramai puasa sunat, dan join IFTHAR JAMA'IE hari Khamis ni... jom pakat solat berjama'ah...sama-sama imarahkan masjid.

Ulama' melahirkan kebimbangan terhadap masyarakat yang ada pada hari ini,
"Aku bimbang, manusia tidak ingin dan tidak berusaha menjadi tetamu ALLAH di dunia, bagaimana dia nak jadi tetamu ALLAH di akhirat.."

Justeru, moh le kite pakat ramei2 ke sejid naa....

tak dapat buat semua, jangan tinggal semua...
kalau ada kekangan nak datang solat berjamaah waktu zohor ke, datang lah solat berjama'ah waktu subuh.. =)


Cinta tidak lahir dari bicara semata, bahkan ia melalui pembuktian anggota...
sebagai mana 'aqidah kita.. kita muslim bukan hanya pada nama, tetapi pembuktian keteguhan aqidah muslim dan imannya  itu melalui ibadah dan gerak aggotanya..
Sebuah pondok kecil takkan siap terbina andai percikan liur saja yang bias, tanpa susulan tindakan dimulakan.



 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

Sekeping promotion...





Jom sertai KEMBARA '10.... Cuba perhati sedikit iklan bergambar kat sebelah tu... Macam-macam ada.. Jemputlah datang beramai-ramai ye..  

2 komen:

Anonymous said...

intronye mcm kenal je.. tergelok2 time bace... tp.. dah tengah2 tu luahan yang penuh dgn harapan... =) huuu..same2 kite praktik sunnah nabi SAW...


suke kate2 ni..:
"...Cinta tidak lahir dari bicara semata, bahkan ia melalui pembuktian anggota...
sebagai mana 'aqidah kita.. kita muslim bukan hanya pada nama, tetapi pembuktian keteguhan aqidah muslim dan imannya itu melalui ibadah dan gerak aggotanya..
Sebuah pondok kecil takkan siap terbina andai percikan liur saja yang bias, tanpa susulan tindakan dimulakan..."

monera said...

haaa... btul3.. macam kenal plok intro nya. bila ye..?

dan daku rasa daku juga mengenali siapakah gerangan Anonymous ni..


=)

Template Design | monera87