"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, October 26, 2009

pecut sampai siling


 -mengisi masa rehat dengan bebelan-


Seorang adik berkata,

“seronoknya jadi macam akak.. saya nak jadi macam akaklah..”

Dik, jangan jadi macam akak. Akak serba kekurangan, apatah lagi akak lagi teruk daripada kamu.

Jadilah diri sendiri, hargailah diri sendiri.

Macam mana nak hargai diri?

Awak tahu macam mana nak hargai sebuah hadiah yang orang bagi?

Kak, kalau hadiah tu kristal, saya simpan elok-elok; saya letak kat tempat selamat, supaya tak pecah.  saya selalu gilap supaya tak berdebu. Baru nampak macam baru je sepanjang masa. Macam tu kot, tanda kita menghargai pemberian orang. Bagi saya, kalau tak menghargai, kita akan buat tak kisah je, sama ada barang tu rosak ke atau paling teruk, kita campakkan barang tu dalam tong sampah.

Panjang pulak jawapan kamu. Heeh~

Hmmm.. sama juga dengan diri kita. Pemberian dari ALLAH. Amanah Allah supaya kita jaga. Kalau kita hargai, pasti kita letakkan diri kita pada tempat yang selamat. Kita ikut jalan selamat agar tidak cedera, ataupun luka. Dan jalan yang selamat itu adalah, ISLAM. Pemberian Allah lagi kepada kita, kita sangat-sangat bersyukur, ucapkanlah hamdallah. Kerana ramai orang islam di luar sana, tetapi berapa ramai yang mempunyai kesedaran tentang Islam, dan berapa ramai orang yang sedar, dia perlu bersama-sama golongan yang menggerakkan gerak kerja Islam, menggerakkan penyebaran dakwah di muka bumi Allah. 

Apa kaitan dengan menghargai diri, kak?

Hee~ panjang sangat sampei tak paham ye?

Begini, bila kita diberi kurniaan, tak perlu kita compare dengan orang lain, dik. Kerana kita yakin, ALLAH tahu dan Maha Tahu, terhadap apa yang di aturkannya. Dan pasti diaturkan yang terbaik buat setiap hamba-NYA

Kak, saya tahu, kita kena gerakkan penyebaran Islam di mana-mana pun. Tapi kerana sibuk sangat, banyak kerja nak kena settle kan…

Ummm… betul jugak. Akak pun banyak kerja. Lagi dekat dengan final exam, lagi bertimbun rasanya kerja-kerja kita.
esaimen DCS, thesis, esaimen I.I-ultrasonic flowmeter, 3 Quiz (take hostel) A.I, esaimen A.I, Lab A.I.. hmmm..cube pk, klu semua orang pk banyak keje,agaknye pakat xjalan la gerak kerje Islam di kampus.

 Tp, kita kena sedar, bukan kita yang mengawal masa. Kita mengatur masa mengikut kemampuan akal fikiran kita. Tapi , secara totalnya, ALLAH lah yang atur masa kita. YA ALLAH, tadbirlah masa kami. 

Cube fikir lagi, tidakkah kita sedar, kalau orang ajak kita untuk berprogram sebagai contoh, secara automatic pula kerja-kerja akademik akan menerpa dalam kotak fikiran kita. Tapi masa-masa lain, tak pula difikirkan tentang akademik? Asyik dengan perkara lagha lain..

Akak bukan yang terbaik untuk berkata-kata begini, tapi, nasihat akak, optimumkan masa untuk kedua-duanya. Akademik kita dan gerak kerja Islam.

Ada orang dia percaya sungguh-sungguh dan berpegan kepada ayat ke-7, surah Muhammad.. tapi kalau tak berusaha, dan tak ubah sikap dari malas belajar kepada rajin belajar, maka Allah kata, Allah tak ubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka sendiri mengubahnya. Kata ustaz, jangan meng-kuli-kan Allah!

Ada juga orang yang belajar sungguh-sungguh. Pecut sampai tembus siling. Tapi keyakinan bahawa ALLAH akan bantu dia kalau dia tolong agama Allah tu kurang. Jadi, berlaku kes tak turut serta dalam program-program, kerana dibimbangi akan menjejaskan keputusan akademik.

Tetapi, adalah lebih baik sekiranya kita berusaha bersungguh-sungguh dan bertawakkal kepada-NYA setelah berusaha. Pecut sampai siling, mohon pertolongan Allah, dan bertawakkal.

Got it?

Ok, jom study. Masa rehat dah abih.

0 komen:

Template Design | monera87