"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Friday, September 11, 2009

Batu pun lembut

Indahnya pabila kau tahu
Allah tiada akan membiarkanmu

Meskipun di hatimu tiada menginsafi
Dikau disayangi-Nya dikau milik-Nya

Kalimah-Nya imanmu
Hidayah harapanmu

Dikau musafir dalam kehidupan
Kerna itu kau perlukan
Bantuan-Nya dan jua hidayah-Nya

Nikmat dicurahkan-Nya untukmu
Meskipun dirimu tiada bersyukur
Tiada kau takuti siksa api neraka ?
Yang bakal menimpa mereka yang derhaka

Pintalah selalu pengampunan-Nya
Pohon dari-Nya hidayah dan cinta-Nya
Pasti kau kan bahagia

Bahagia selamanya....



Lagu 'Cinta Allah' dendangan kumpulan Brothers kedengaran. Stesen radio yang baru beberapa bulan ditubuhkan itu kerap menghidangkan lagu-lagu melunak jiwa. Masih terngiang-ngiang juga akan lontaran karya pendengar. Cerpen bertajuk 'batu pun boleh retak'. Sedangkan batu yang kita katakan keras kong, ada kesannya apabila dialirkan air berkali-kali..Tetapi hati manusia yang hitam pekat, walau datang Utusan Allah, tetap tidak ada kesan. menunjukkan betapa kerasnya hati manusia; lebih keras dari seketul batu.


Tiba-tiba saja dia teringat sesi perbincangan, unsur-unsur pembentukan aqidah. Muramasa  kata, unsur pembentukan aqidah ada 3. 
1) Unsur akal atau pemikiran.
2) Unsur iradah atau daya kemahuan/kehendak.
3) Unsur wujdan atau perasaan.

Muramasa menerangkan, bahawa ketiga-tiga unsur ini saling bertalian erat dan kuat. Kesempurnaan aqidah adalah daripada keutuhan dan keteguhan simpulannya dalam jiwa. 
Keutuhan dan keteguhannya pula tidak wujud melainkan ia terbentuk dari jalinan yang erat antara ketiga-tiga aspek penting ini yang juga merupakan tiga daya kekuatan dalam diri manusia. Melalui proses ketiga-tiga unsur tadi yang terjalin dan searah jalan tanpa ada pertentangan; iaitu pembuktian dan kelogikan akal, kerelaan hati serta kehangatan perasaan dapat melahirkan aqidah yang sempurna yang akan membentuk kesempurnaan peribadi atau sahsiahnya dan menjadi kompas pengarah atau pembentuk corak dan warna hidupnya samada dalam lingkungan individu, mahupun dalam lingkungan keluarga ataupun dalam lingkungan kemasyarakatan yang lebih besar.

Hakikatnya, ciri-ciri aqidah tidak memadai hanya berada di atas permukaan akal atau intelek, demikianjuga tidak cukup berada di atas penenimaan dan pengakuan sahaja, tetapi perlu mengisi dan menyerapi setiap ruang diri dan jiwanya sehingga sebati dengan perasaan dan sentimen yang sihat

Dia faham kesemua itu. Perlu ketiga-tiga unsur itu. Tetapi dia masih ingat. Bahawa, unsur pembentukan aqidah ada 4.
Jangan lupa, unsur paling penting, dan unsur ke-empat adalah unsur hidayah. Petunjuk. Kalau ada ketiga-tiganya, tapi tidak dapat hidayah dari ALLAH, maka tidak lah terbentuk aqidah Islamiyah pada seseorang. Contohnya, orientalis barat. mereka ada akal, nak juga berfikir, bukan sekadar berfikir, tapi siap mengkaji lagi. Pada perasaan mereka, mereka tahu Islam itu agama yang benar tetapi bilamana hidayah Allah tak sampai kepada mereka, menyebabkan mereka menggunakan pengetahuan yang ada untuk mengelirukan dan mencaca merbakan umat Islam.
kerana hidayah itu milik ALLAH, Dia berhak memberi dan menarik kepada siapa yang Dia kehendaki..... 



0 komen:

Template Design | monera87