"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Saturday, August 22, 2009

SALAM RAMADHAN

Biasanya, persediaan dilakukan sebelum memasuki sekolah. Nak beli baju sekolah, kasut sekolah, beg sekolah. Biasanya lah. Dan sebagai umat Islam, yang merindui kehadiran Ramadhan, pastinya akan membuat beberapa persiapan sebelum melangkah kaki memasuki madrasah Ramadhan, melangkah masuk dengan penuh keazaman yang tinggi. Perkara asas yang ingin dicapai adalah melalui ibadah puasa yang difardhukan ke atas kita umat Islam, adalah TAQWA. Ya, kita nak capai taqwa.

Ramadhan acapkali di sebut sebagai sebuah madrasah. kerana itu kita kena bersedia untuk mendidik (mentarbiyah) dan dididik (ditarbiyyah).  

Ramadhan seringkali disinonimkan dengan pesta ibadah. Yang ganjarannya dilipat gandakan. Merintih dan bermunajat dinihari, di sepertiga malam dalam Ramadhan, ia berbeza dengan munajat di bulan-bulan lain. Auranya berbeza. Dan perbezaan itu dirasai oleh orang-orang soleh. Bagaimana kita? kita merindui Ramadhan, dan kita isikan, manfaatkan kehadiran Ramadhan kali ini dengan sebaiknya. 

Saya masih ingat, sewaktu zaman kanak-kanak dulu (sekolah rendah), 'tok' suruh kami adik-beradik baca qur'an, khatam 30 juzuk al-qur'an. 'Sapa khatam qur'an dapat RM50..'
Kami pun baca pagi petang siang malam. Ada masa lapang, kami pulun baca qur'an. Tepi tingkap rumah, atas kerusi.. Rasa tak larat nak teruskan bacaan, kami tidur. Ya lah, RM 50 tu kira banyak lah. Nak beli cekelat (gula-gula), ais..
Tu masa kecik-kecik. Didikan awal untuk kanak-kanak, ada perangsang untuk habiskan 30 juzu'. 

Sekarang dah besar, takkan nak kena suruh baca qur'an lagi.. Takkan nak tunggu RM 50 'tok'.
Pandai-pandai pikir maaa.....

dah bertahun-tahun kita masuk madrasah Ramadhan. Eh, takkan tak nak upgrade skill? Upgrade lagi bacaan al-qur'an. Kali ni bukan setakat baca. Sekarang kita tadabbur dan hayati makna-maknanya. Lagi, target surah hafazan...

Target kita nak capai taqwa. Jadi, upgrade dari masa ke semasa dari segi amalan kita. Dan Ramadhan menjadi titik tolaknya agar kita menjadi hamba sebenar-benar hamba, taqwa menjadi pakaian kita.


Namun, amat menyedihkan, pesta ibadah Ramadhan juga turut dicemari dengan pesta berdubel-dubelan lainan jantina. Lihat di kafeteria. Astaghfirullah..
saya bertanyakan diri dan sahabat saya semalam, ini pesta ibadah ke pesta perkapelan?

Seorang hamba Allah, sebelum memasuki Ramadhan, dia menangis. Tangisan itu bukan kerana dia tidak suka akan hadirnya Ramadhan, tetapi dia takut dia tak diberi kesempatan untuk bermunajat pada malam Ramadhan. "Ya ALLAH, sempatkan aku bertemu Ramadhan dan izinkan aku beribadah pada-MU di bulan Ramadhan.."
Dia gembira dan hatinya berbunga, bilamana Allah masih beri peluang kepadanya untuk bertemu Ramadhan.  Gunakan peluang sebaiknya. Kerna, RAMADHAN kali ini tak sama dengan RAMADHAN lalu. 

apapun, selamat menjalani ibadah puasa. Semoga taqwa kita peroleh.



0 komen:

Template Design | monera87