"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, August 17, 2009

MLM

‘Multi Level Marketing’ (MLM) adalah salah satu stratergi pemasaran yang digunakan secara meluas kini. Walaupun MLM berteraskan jualan langsung, namun sistem dan perjalanan antara MLM tertentu dengan yang lain adalah berbeza.

Justeru, hukum halal haram MLM tidak boleh diukur berdasarkan namanya sahaja, bahkan ia mestilah dilihat juga dari sudut perjalanan MLM itu sendiri. Ini kerana, hukum suatu perkara berkait rapat dengan hakikatnya.

Walau bagaimanapun, disini saya bukanlah ingin menceritakan perjalanan MLM mahupun membahaskan MLM kerana saya bukanlah orang yang arif dalam perkara ini. Namun, konsep MLM ini menjadi tarikan dan begitu bermakna apabila kita menerapkan ia dalam konteks dakwah dan saham akhirat kita.

Saya berkira-kira para pembaca telahpun mendengar dan berfikir mengenai

MLM:stratergies dakwah di dunia, dan saham akhirat.

Dalam penerangan dan perkongsian ini, saya lebih gemar menggunakan da'ie sebagai nuqaba' dan mad'u sebagai anak buah.

Para pembaca sekalian, semoga dirahmati Allah..

Seperti mana sebuah bisnes dan perniagaan yang mempromosikan produk yang berkualiti dan terbaik, memerlukan 'promoter' juga yang berkualiti lagi terbaik. Seperti itu juga Islam. Memerlukan jentera dan da'ie yang begitu kualiti dan komited untuk menyebar sampaikan dakwah Islam kepada semua.

Mari kita berandaian..

Anda sebagai seorang naqib/ah memegang 1 kumpulan usrah di kampus.

Pada Tahun Pertama anda memasuki kampus, anda mendakwahkan barangkali 7 orang mad'u. Dan anda mampu mendakwahkan 2 orang anak buah sehingga jelas fikrah Islam dan boleh berkerja untuk Islam.

Maka pada tahun ke dua, akan ada 3 orang naqib/ah (2+1). Setiap seorang memegang 7 anak buah. Dan setiap orang berjaya mendakwahkan lagi 2 orang, maka pada tahun ke-2, seramai 6 orang mad'u berjaya di dakwahkan dan menjadi penggerak.

Dan pada tahun ke-3, seramai 9 orang naqib/ah (6+3) akan meneruskan misi Islam. Dan setiap naqib/ah memegang 7 orang lagi anak buah, berjaya mendakwahkan 2 orang dari setiap kumpulan, menjadikan 18 orang.

Tahun ke-4, 18 orang naqib/ah akan jalankan usrah dan berjaya mengkaderkan 2 orang anak buah dari setiap kumpulan, menjadikan 36 orang.


Bayangkan, sepanjang berada di kampus, anda telah berjaya mendakwahkan 35 orang! Itu baru anda seorang, dalam ramai-ramai nuqaba'. Bayangkan 2 orang, 3 orang nuqaba' dan apatahlagi kesemua nuqaba' ..
Betapa ramai yang bakal menjadi pendokong dan sama-sama mendokong perjuangan. Bahkan menyemarakkan biah solehah di kampus sendiri akan menjadi lancar ....

Apa yang lebih membahagiakan kita,melihat adik-adik yang kita pernah dakwahkan menjadi seorang naqib/ah berjaya, dan jauh lebih baik dari kita.

Ya, seorang naqib/ah merasa bahagia melihat anak-anak buahnya mempunyai pakej yang cukup baik sebagai seorang da'ie.

Pun begitu, bayang-bayang tak kan ada kalau objek tiada. Maksudnya, apa yang kita bayangkan, perkiraan tadi tidak akan terjadi dan berhasil jika tiada tindakan dari kita.

Maka, 
wahai para nuqaba' yang bertanggungjawab terhadap apa yang dipertanggungjawabkan, laksanakan tanggungjawab dan amanah dengan penuh bertanggungjawab.

0 komen:

Template Design | monera87