"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Tuesday, June 9, 2009

yalle.. renggo..

Suara ribuan hadirin gamat tatkala saudara Ito Lara (ITO Blues Gang) mendendangkan 2 buah lagu (Dialah Allah.. dan 1 lg.. xingt). Rock tetap rock.. heh. Tapi, itu penampilannya. Tidak mengapa, kata Abang Mat. Yang penting isinya. Lirik yang membawa kita kepada mengingati Pencipta. 

”kalau lirik jiwang cinta kepada manusia, ayat berbelit-belit. Puitis sangat. Tapi bila kita lafaz cinta kepada ALLAH, kita boleh lafazkan secara direct. Tak perlu berbelit-belit. Kita tak malu, malah rasa seronok. Kita tak rasa susah, malah lebih mudah mengungkapkannya. Kita rasa lebih damai, dan ia begitu menyentuh jiwa...” 




Bertambah gamat lagi, bila muncul pula bekas vokalis kumpulan Arrow,Renggo yang turut mendendangkan 2 buah lagu. ESA dan Pesan Tok Guru. Pecah derai tawa para hadirin apabila mendengar celotehnya. Maka diceritakannya saat awal pertemuannya dengan Tok Guru Nik Abdul Aziz (tok guru kesayangan ummah). Alangkah seronok lagi bertuahnya mendengar butir mutiara nasihat dan pesanan secara terus dari tok guru yang memiliki peribadi yang begitu tawadhu’. Lalu, pesanan-pesanan tok guru dijadikan lagu, ”pesan tok guru”.

Suasana gamat di awal kemunculan beliau (renggo) bertukar syahdu disebalik muzik yang tetap rancak kala lagu Esa di dendangkan. Berdetak hati. Seingatku, ini surah al-ikhlas.. ya, tak salah lagi, ia terjemahan surah al-ikhlas..  

Katakanlah: 
"Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. 
Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. 
Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, 
dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia."


satu persatu ayat dari surah al-ikhlas menyelinap masuk ke telinga, dihadam ia dan turunlah ia ke hati, meresap ke hati dan ia begitu mendamaikan. Dalam kedamaian, ada getaran pada jiwa seorang hamba. DIA, Tuhanku Yang Esa. Di ulang-ulang terjemahan dari surah al-ikhlas itu. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tidak pula diperanakkan, dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia... 

diteruskan dengan lagu kedua, Pesan Tok Guru

”Setiap manusia pasti ada dosanya, jangan sedih jangan kecewa,kembalilah kepada Yang Esa....”

Bait lirik menerjah ke telinga. Air mata berderai jatuh berguguran. Ya, aku penuh dosa. Aku kecewa dengan kealpaanku. Aku hampa tanpa bimbingan. Aku mohon keampunan. Aku takkan berputus asa, kerana ku tahu rahmatMU begitu luas. Bimbinglah aku wahai Tuhan... Inilah detik hati yang merintih. 

Lembutnya pesanan tok guru, penuh hikmah. Beliau bukan penghukum, dan beliau tidak pantas menghukum. Lunak sahaja ayat itu, melunakkan jiwa yang selama ini keras. Jadi, gunakanlah cara berhikmah dalam berkata-kata dan memberi teguran. Mudah-mudahan penerima teguran makin lunak hatinya menerima teguran dan makin berjinak dengan ajaran Islam, menghayati dan menjalani kehidupan mengikut acuan al-Qur'an dan sunnah. Jangan kerana tersalah langkah dan percaturan dalam kaedah teguran/nasihat kita menyebabkan orang semakin jauh....

Benar, setiap manusia tidak ada yang tiada dosanya. Jangan bersedih, jangan kecewa, kembalilah kepada Yang Esa, Dia Pengasih, Dia Pengampun, maka jangan berputus asa dengan rahmat ALLAH.....
Teringat pada surah az-zumar, ayat ke-53~55 yang bermaksud,

Katakanlah, "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi). Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyedarinya, ....”



Begitupun, inilah nilaian dan perbezaan hiburan melalaikan dengan hiburan yang membawa kita mengingati ALLAH.

anda mahu berhibur, maka saya sarankan kepada diri saya dan semua agar memilih wadah yang terbaik. 

berhibur tiada salahnya, kerana hiburan itu indah, hanya pabila salah memilihnya, membuat kita jadi bersalah....

0 komen:

Template Design | monera87