"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Thursday, June 18, 2009

borang

~

Perlahan-lahan laci meja ditarik. 
Dia melihat borang muhasabah. Kosong. Sudah lama tidak ditatap boring muhasabah. Tiada satupun dari senarai itu ditanda. 
Pengisian, solat berjemaah, pembacaan buku, solat dhuha, solat solat tahajjud, istikharah, hajat, taubat, baca al-qur’an, solat sunat rawatib dan segala jenis ibadah nawafil lain dia tidak menandakannya. Apa aku sudah buat selama ini? Aku terlupa tanda? Tidak, hakikatnya bukan masalah tanda atau tidak. Tapi menjadi masalah bila aku tidak melakukan hatta sebahagian dari senarai itu. Sibuknya aku. Hinggakan tidak sempat sediakan ruang masa eksklusif bersama Allah !

-

”Kenapa perlu borang-borang ni? Alah, birokrasi banyak betul la akak ni..”
Aku tersengih melemparkan kata-kata tersebut.
Kak Fathma tersenyum tenang.
”iye? Tapi kalau Dhiya’ nak improve ke arah sesuatu yang lebih mencabar lagi baik, untuk step permulaan, elok juga borang ni.”
”hmmphh..” satu keluhan keluar dari mulutku. Alah, borang je pun. Kalau orang nampak, mesti dia cakap riak. Saje nak menunjuk.
”Dhiya’ bimbang? Tak mengapa, akak takkan check. Dhiya’ sendiri. Itu pun kalu dhiya mahu. Apapun, akak tinggalkan pada dhiya’ ye..”
Kak Fathma beredar meninggalkan aku yang belum berpuas hati.

-

Tenang Aishah menyudahi bacaan kalamullah. Seusai meletakkan kitab suci itu ditempat bersih dan tersusun, dia bergegas ke meja belajar, menulis sesuatu. 

Aku yang sedari tadi menjadi pemerhati setia mendekatinya.
”Syah buat apa?”
”Tak de apa pun. Saje tulis-tulis.”
Aku melihat kertas di atas meja dengan anak mataku.
Tersentak. Hatiku disentap-sentap.

”Syah selalu catatkan ye?”
Aishah senyum. Tenang bersahaja raut wajahnya.

”Shah tahu, malaikat kiri kana sentiasa mencatat amalan kita untuk beri report kepada Allah. Bukan bermaksud Allah tak mampu melihat para hamba-Nya. Tapi itulah kekuasaan dan kemegahanNya selaku Pencipta. Dia berhak dan berkuasa atas segala sesuatu.”

Suka dia mendengar Aishah berbicara. 

”Shah belum jawab soalan saya..?”
“muqaddimah baru.” Dia ketawa kecil. Dhiya’ tersengih. Ade hati kenekan aku.

Hatinya berbunga juga. Sahabatnya boleh di bawa bergurau dan berbincang.

”Saya, sedikit saja saya catatkan.Untuk saya check diri saya. Sedikit benar masa saya peruntukkan bersama Allah.”

”Tapi, bukan ke apa saja kita lakukan, kita merasakan Allah bersama kita? Itu pun masa kita bersama Allah, kan?”

”Betul. Tapi juga, adakala kita alpa. Allah memerhati dan bersama kita, tapi adakala saya terlupa Allah itu sentiasa perhatikan dan bersama kita..” 
Aku termagu. 
”Allah memerhati kita sepanjang masa. Dia sayang hamba-Nya. Jadi, saya pun memupuk sayang dan cinta saya kepada Allah. Bukankah kekasih hati itu sering ingin masa yang ekslusif berdua bersama kekasih hatinya?”
Diam.

Ada benarnya. Tetapi manusia sekarang lebih fokuskan cinta hatinya kepada dunia. Bahkan, tiada usaha mendekati Allah. Aku juga. Berbicara tentang Islam dan perjuangan. Dakwah dan tarbiyah. Akhlaq dan moral. Pemerintahan dan penguasaan. Ekonomi dan sosial. Pendidikan dan kesihatan. Kehormatan dan kemuliaan. Isu semasa dan sebagainya. Tetapi langkahku berjinak dan menyediakan waktu bersama Allah secara terus melalui ibadah malam tidak berganjak. Aku berfikir, pernahkah aku berusaha? Pernahkah aku meminta Aishah sama-sama kejutkan aku untuk solat malam bersamanya? Aku tiada usaha. Kalaupun dikejutkan, aku memejam kembali mata. Penat dan mengantuk. Penat di siang harinya kerana banyak bekerja. Gerak kerja memerlukan ramai orang untuk memikul dan menggalasnya. Tapi sekarang masih sedikit. Jadi aku penat bekerja. Malamnya tidurku begitu lena, hingga dikejutkan, aku tiadalah upaya. Malunya aku. Aku belum cukup persiapan. Hatiku lirih.

”shah.. saya penah diberi borang muhasabah.” ujarku perlahan.
Aishah memerhatiku. Wajahnya menunjukkan minat mendengar. Aku mengambil borang muhasabah yang diusik dua hari lalu. Malu dia menunjukkan kepada Aishah.

”Bagusnya. Lagi sistematik susun aturnya, kan? Untungnya awak.”
”Tiada untungnya kalau tiada apa-apa yang dibuat jika kita tiada usaha lakukan, kan?”
Aishah diam. Dia dapat membaca apa yang bermain difikiran sahabatnya. Diamnya seketika seketika, seraya berkata. 

”Ramai orang bermula dari kosong. Selepas kosong, matematiknya, jika kosong ditambah satu, maka jadi ia satu, kan? Ditambah lagi, meningkat lagi. Sama juga dengan botol kosong, jika diisi air mutlak, penuh ada lah air tu dalam botol. 
pepatah arab cakap, awwalu-shshajaratiNnawah - pangkal dari pohon kayu adalah dari tunas yang kecil. Tidak mengapa, semalam adalah semalam. biarkan ia berlalu dan ambil iktibar darinya.Hari ini jadikan ia lebih baik dari semalam. Esok dan seterusnya jauh lebih baik. Dhiya’, saya tak mampu lakukan semua itu.” 

”Tapi...”
”Kalau tak boleh semua, jangan tinggalkan semua..”
Serentak aku dan Aishah mengungkapkannya. Kami tersenyum dan ketawa kecil.

Benarlah, sahabat yang baik membawa kita kepada mengingati Allah Cukup kita melihat dia, kita ingat kepada Allah, ingat untuk mendekatkan diri kita kepada Allah. 

”Aishah, tolong kejutkan saya ye. Jangan tinggalkan saya sorang-sorang. Saya tahu buat masa sekarang, saya tak konsisten. Tapi, apa salahnya paksa diri untuk perkara yang baik, kan?”
Aishah mengangguk.

Aku memerhati borang muhasabah sekali lagi. Kali ini biar ia di conteng dengan garisan-garisan kecil. Ini juga jadi pembakar semangat untuk lebih teruja mendekatkan diri kepada Rabbul Jaliil.

Buat bekalan dirinya juga semua itu. Terima kasih sahabat..

~


0 komen:

Template Design | monera87