"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Saturday, June 20, 2009

menongkah arus

 

Kampung Selebar Benang aman. Aman dan sunyi sepi. Bagusnya, suasana aman begini. Tenteram. Namun, masyarakat begitu asyik dengan kerja sendiri. Masing-masing dengan hal sendiri. Tetapi keadaan tetap aman dan terkawal. Anak-anak kecil bermain petang, penuh tawa riang. Ada bermain upih, pondok-pondok, dan sebagainya. Manakala anak-anak muda remaja pula bermain sesama keluarga mereka sahaja. Anak lelaki bermain guli, menangkap ikan, bermain layang. Anak-anak perempuan bermain batu seremban, congkak, bersiar-siar dan berbual. Harmoni juga biarpun pergaulan hanya dalam lingkungan keluarga mereka sahaja. Tiada percampuran. Ya. Masing-masing dengan hal masing-masing. Tiada pergaulan bebas, tiada peperangan, apatah lagi kecurian, dan rompakan. Rekod bersih. Tahniah warga Selebar Benang.

Berita pagi itu memberi khabaran, bahawa kenaikan minyak kira-kira dua hari esoknya akan beroperasi. Penduduk Selebar Benang tetap tenang. Tidak mengapa. Asalkan ikut arus, segalanya tetap harmoni. Pak Ketua merasa senang dengan respon penduduk. Baik benar anak buahnya. Tiada rungutan, tiada sungutan.

Seminggu selepas kenaikan, penduduk masih seperti sediakala. Cuma si bapa semakin kerap pulang ke rumah larut malam. Mencari nafkah menampung hidup. Anak-anak sudah diulit mimpi. Maka bertemu mata antara mereka hanyalah di kala sarapan pagi. Itu pun jika bapa keluar agak lewat ke kantornya.

Begitu pun, penduduk masih akur dengan tindakan atasannya.

Hinggalah suatu masa, anak-anak kecil merengek kelaparan. Anak-anak kecil merengek merindukan si bapa. Kenapa bapa sering tiada. Anak-anak remaja mula bosan ditinggalkan bersendirian. Rumah yang ceria kini bertukar rupa. Anak remaja mula kekosongan, lalu berkeliaran di kota raya.

Penduduk Selebar Benang perasan akan keadaan itu. Yang kaya menjadi sederhana. Yang sederhana kian miskin. Yang miskin terus miskin.

Kecurian pula mula menapak. Kerana ingin menyambung hayat diri dan keluarga. Kes sosial mula menular. Hijrah kota raya masuk ke kawasan pendudukan sebegitu. Jiran-jiran sering bertingkah.
Hudzaifah termenung dan memikirkan..Jadi salah siapa sebenarnya? Bukan mereka yang menginginkan kekeruhan. Bukan jua mereka yang inginkan ketohoran. Bukan dia ingin menyalahkan siapa. Tetapi gara-gara siapa puncanya? Ini padahnya mengikut arus tanpa menilai ketelusannya. Getusnya. Bukanlah salah menongkah arus kerana mencari yang terbaik untuk kehidupan disini dan sana.

1 komen:

islah said...

i like this article. and i got some values from it.
1- transformation. don't just follow the others without realizing its true or false. Its good for ummah or not.
2- our youth will give nothing if we not do something for others sake. ur education is nothing if you do not apply n help others

Template Design | monera87