"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, June 15, 2009

Huurrun 'aiin

Diriwayatkan bahawa Ummu Salamah r.a pernah bertanya kepada baginda Nabi s.a.w. ”Ya Rasulullah, jelaskan kepadaku Hurrun ’iin?” 

Jawab Nabi s.a.w, 
Huur sangat jelas putih dan hitam serta bulat matanya. Bahkan bulu matanya bagaikan sayap burung. Sedangkan ’iin adalah mata yang besar dan berwarna putih kemerah-merahan.”

Lalu aku (Ummu Salamah) bertanya lagi: 
”Ceritakan kepadaku tentang ayat, ’Di dalam syurga itu ada bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik?-(ArRahman:70)’ ” 

Nabi s.a.w menjawab,
”yakni baik akhlaq dan cantik rupa.”

Aku bertanya lagi,
”Bagaimanakah tentang ayat, ’seakan-akan mereka adalah telur (burung unta) yang tersimpan dengan baik-(Ash-shaaffat,37:49)’ ”

Nabi s.a.w menjawab,
”kelembutan mereka seperti lembutnya selaput di dalam telur yang melekat di kulit luarnya.”

Aku berkata lagi,
”jelaskan kepadaku tentang ayat ’penuh cinta lagi sebaya umurnya – (al-waaqi’ah, 56: 37)’ ”

Nabi s.a.w. menjawab,
”mereka yang meninggal dalam usia tua akan kembali terang penglihatannya, ALLAH SWT menjadikan mereka sebagai dara-dara jelita yang penuh rasa cinta dengan umur yang sebaya.”

Aku bertanya lagi, 
"Ya Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?"

Baginda menjawab, 
"Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari yang bermata jeli (huurrun ’ain), seperti kelebihan apa yang tampak daripada apa yang tidak nampak."

Aku bertanya, 
"Kenapa wanita dunia lebih utama daripada mereka?"

Baginda menjawab, 
Kerana solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara, dan sisirnya diperbuat daripada emas. Mereka berkata, "Kami hidup dan tidak mati, kami lemah-lembut dan tidak jahat sama sekali, kami selalu mendampingi dan tidak beranjak sama sekali, kami redha dan tidak pernah bersungut-sungut sama sekali. Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya."

Aku berkata, 
"Ya Rasulullah, salah seorang di antara kami pernah menikah dengan dua, tiga atau empat laki-laki lalu dia meninggal dunia. Dia masuk syurga dan mereka masuk syurga pula. Siapakah di antara laki-laki itu yang akan menjadi suaminya di syurga?" 

Baginda menjawab, 
"Wahai Ummu Salamah, wanita itu disuruh memilih, lalu ia pun memilih siapa di antara mereka yang akhlaqnya paling bagus, lalu ia berkata, 'Wahai Tuhanku, sesungguhnya laki-laki inilah yang paling baik akhlaknya tatkala hidup bersamaku di dunia. Maka, nikahkanlah aku dengannya.' Wahai Ummu Salamah, akhlak yang baik itu akan pergi membawa dua kebaikan, dunia dan akhirat."

(HR ath-Tabrani)


Begitu antara ciri-ciri bidadari.

Duhai muslimah,

berusaha dan peliharalah pandanganmu, pergaulanmu, langkahmu, lakumu...

kerana saya juga muslimah, lantaran itu saya menyeru, 

agar kita sama-sama berusaha memelihara kehormatan diri, memelihara agama dalam diri.. 

MUSLIMAH,

anda mampu lakukan yang terbaik untk kehidupan yang terbaik, bukan sekadar di dunia, bahkan lebih besar, kehidupan di akhirat kelak. 

Bukankah kita merindui Rasulullah s.a.w? Bukan kah kita mencintai ALLAH dan Rasul?

Orang yang mencintai sesuatu akan melakukan apa sahaja perkara yang disukai oleh para kecintaannya. Lalu, buatlah apa yang membuatkan ALLAH redha dengan kita... 

Sekali tersalah langkah, ingatlah, DIA Maha Pengampun..

Melakukan kesilapan dengan sengaja meski tahu ALLAH tidak suka, atau berulang kali melakukan kesilapan yang serupa, ketahuilah, itu sengaja menempah murka ALLAH. 

Sesungguhnya ALLAH itu Maha Pengampun, Pengasih, Penyayang...

0 komen:

Template Design | monera87