"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, May 25, 2009

Tok guru...

cont'...

Tugas kita di atas muka bumi ini tidak lain, adalah menyambung risalah Nabi Muhammad, Rasul kita..

Al-ulama' warasatul anbiya'...
ulama' itu pewaris nabi.

menyebut tentang ulama' ni, teringatlah pula saya kepada ulama' tersohor tanah air. ulama' yang disegani dan digeruni kawan dan lawan. 

Tak nak ulas panjang, sapa nak kenal peribadi tuan guru, sebagai seorang pemimpin ulung yang zuhud meski dunia serba penuh fitnah dunia ni, boleh beli buku Kemilau Peribadi Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pelbagai golongan mengagumi keperibadian beliau. Golongan muda. Golongan tua. Remaja. Politikus. Politibai. Politipu. Artis. Mahasiswa. segala peringkat. Semua menyayangi Tok Guru. Ini mutiara berharga umat. 

Kagum, kagum juga. Tapi, Tok Guru juga manusia. Persoalan Ustazah Wan Ubaidah, suatu hari, Tok Guru akan pergi meninggalkan kita. Tapi siapa pula akan menggantikan Tok Guru? Tok Guru tak pernah memalingkan muka , memasamkan muka depan siapapun hatta berurusan dengan muslimat. Siapa akan menggantikan ulama' sufi haraki ini..?

Begitulah sedikit sebanyak persoalan yang dilontarkan, menjadi cabaran buat golongan muda, terutama mahasiswa yang bergerak demi agama-Nya...gerakan  Mahasiswa Ulama'.

sebelum saya lupa, saya berkongsi lagi. pada pemerintahan beliau (TGNA) di Kelantan, beliau memperkenalkan cuti 2 hari (yang kini telah dilaksanakan di negara kita, mengikut contoh dari Kelantan...takpa, yang baik, kita ikoot..). Sehari untuk bersama keluarga, dan sehari lagi kata tok guru, untuk cari ilmu. Umpamanya, di Kelantan, ada kuliah dhuha setiap pagi Jumaat di dataran ilmu, KB. Semua ini usaha untuk menyebarkan ilmu.

Jadi, sempena cuti ni, carilah ilmu. Kalau di kampus, kita asyik membaca mengira, apa salahnya cuti-cuti ni gi cari majlis-majlis ilmu. Tak dapat pergi ceramah/kuliah-kuliah, cari CD ceramah ke MP3 (ni bukan sigma ye) ke, share ceramah-ceramah (lebih elok dari share cerita2). Tak boleh pun, cari buku-buku ilmiah. Membaca itu teman bagi orang yang berilmu. Banyakkan membaca..

bersambung...
nak gi kelas pulak..

0 komen:

Template Design | monera87