"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Sunday, May 24, 2009

ORANG YANG AJAIB

Salam sejahtera, 
Ingin saya kongsikan bicara agar perkongsian ini dapat membina taqwa.
agar obor semangat yang pernah suram kembali cerah menyala;
kilauan yang malap kembali terang kemilaunya.. 

Kita seiring sejalan, selangkah sehayun mengharungi dunia yang penuh caca merba sekarang. Bak kata ustaz Azizan, segalanya dah loqlaq. Politik pun loqlaq. Pemerintahan yang ada pun loqlaq. Jadi kita jangan jadi loqlaq. Carilah pengisian untuk mengelakkan keloqlaq-an berlaku dalam diri kita. Jadi, saya ingin kongsikan sedikit sebanyak dari apa yang diperolehi bersama Ustazah Wan Ubaidah Omar.

ORANG-ORANG YANG AJAIB

Sabda baginda Rasulullah saw;

”Sungguh ajaib perihal orang mukmin, sesungguhnya semua urusan mereka adalah kebaikan. Dan keadaan ini tidak ada melainkan kepada orang yang beriman saja. Sekiranya dia medapat karunia dia akan bersyukur, maka jadilah karunia itu baik untuknya. Manakala apabila ditimpa musibah, dia bersabar. Maka jadilah musibah itu kebaikan untuknya.”(HR Muslim)


Imam Hasan al-Banna turut menekankan perihal ini dalam kerangka membina benih-benih Muslim yang baik; orang-orang Muslim Mu’min itu ajaib. 
Apakah yang menyebabkan beliau berkata demikian?
Kerana...
Muslim Mu’min itu...
Dimanapun dia berada,
Dia menjunjung sunnatullah.
Pabila musibah melanda, dia tidak melihat musibah itu adalah musibah, sebaliknya dia memandang musibah itu sebagai ujian.

Sebagai contoh, 
Apabila di penjarakan atau lebih mudah difahami, apabila di ISA kan, ia memandang pemenjaraan itu sebagai peluang untuknya beruzlah lantaran untuk lebih bertaqarrub ilallah.

Apabila di buang ke luar negara/ ke tempat lain, ia memandang bahawasanya itulah peluang baginya untuk terus mengembangkan da’wah Islam ke semerata ceruk dan pelusuk dunia tanpa mengira dimanapun ia berada.

Benarlah, benarlah bahawasanya,

Seorang muslim mukmin itu umpama benih yang baik.
Dicampak ia ke lautan, menjadilah ia sebuah pulau.
Dicampak ke belukar, menjadilah ia sebuah perkampungan.
Dicampak ke angkasa, menjadilah ia awan, berkepul menitiskan hujan membasahi bumi. (....)

Hidup dan matinya atas landasan manhaj yang Islami.

Ustazah Wan Ubaidah turut menceritakan bahawa selepas suaminya kembali ke rahmatullah, beliau memasakkan tekad. Beliau begitu optimis. 

Saya memandang semua yang ALLAH beri ini (pemergian suami), sebagai suatu pembebasan untuk saya melangkah jauh, menginfaqkan diri kepada Islam, berkerja dengan jema’ah Islamiyah secara terus.

Jadi, muslimat juga tiada alasan untuk tidak atau mengelakkan diri dari berkecimpung dalam medan da'wan, kerana setiap pelosok adalah medan bagi kita berpencah demi Islam.

Tugas kita di atas muka bumi ini tidak lain, adalah menyambung risalah Nabi Muhammad, Rasul kita..

Dah nak maghrib... 
Lain kali sambung lagi..
Insha’Allah.


Bersambung......

 

0 komen:

Template Design | monera87