"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, February 2, 2009

Sekadar retorikkah?

Tikamana seluruh dunia sayu dan marahkan puak Zionis dan sekutunya, masih ada lagi golongan yang menyanjung-nyanjung mereka.

Masakan tidak, di persidang ekonomi dunia di Switzerland, Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan bangun meninggalkan sidang dewan tersebut dalam keadaan berang sebagai bantahan kerana tidak diberikan masa yang mencukupi bagi menjawab kenyataan yang dibuat oleh Simon Peres, Presiden Israel, yang berucap panjang dan memberikan pelbagai alasan yang tidak munasabah sam sekali, terhadap penyembelihan dilakukan tentera Israel di Gaza. Salah satu daripada kenyataannya, dia mengatakan bahawa HAMAS lah sebenarnya yang mendorong Israel ke kancah peperangan, kerana ia melancarkan roketnya ke kawasan penempatan Israel..

Rabu lalu, Erdogan mengutuk pencerobohan Israel terhadap Gaza dan beliau tidak bersetuju langkah mengkategorikan HAMAS sebagai salah sebuah pertubuhan pengganas. Dalam masa yang sama, beliau menyeru Presiden Amerika yang baru, Barrack Obama supaya mengkaji semula definisi pertubuhan-pertubuhan pengganas yang terdapat di Timur Tengah. -sumber: Palestinkini.info

Di Yaman, kita saksikan pula bagaimana kebangkitan dan kesedaran mereka terhadap isu Palestin ini.
Hari ini, seramai 58 ahli parlimen Yaman yang telah bersetuju dan mendesak kerajaan Yaman agar tidak lagi menerima kunjungan Mahmoud Abbas yang kini telah tamat tempoh sebagai Presiden Palestin. Abbas dikecam kerana telah mengkhianati aspirasi rakyat Palestin dan terbabit dan bersekongkol dengan Zionis-Israel dalam menentang para pejuang kemerdekaan Palestin. -sumber: Palestinkini.info

Saya kira, tidak perlu dihuraikan satu persatu mengenai kebangkitan dan kesedaran masyarakat dunia yang ada pada hari ini terhadap kekejaman dan betapa terkutuknya Israel.

Namun, begitu dan amatlah menyedihkan, sebuah negara yang mengaku sebagai negara Islam, masih lagi menyanjung-nyanjung apa saja yang datang dari barat, walaupun ia hanya sekadar hiburan!! Dan konsert sebegini begitu mudah diluluskan! sedangkan untuk mengadakan program Islamik begitu sukar. Nak buat program mengenai Palestin pun sukar, permit dan sebagainya yang penuh birokrasi. Nah, sekarang, mudahnya orang luar menerobos masuk hanya kerana ianya HIBURAN! Cukup malang & menyedihkan!

'PENYANYI terkenal antarabangsa yang popular dengan lagu Umbrella, Rihanna atau nama sebenarnya Robyn Rihanna Fenty bakal menemui peminatnya dalam konsert Xpax Ignites Rihanna Live In Kuala Lumpur pada 13 Februari ini.

Konsert yang julung kali diadakan itu merupakan sebahagian daripada siri konsert jelajahnya, Good Girl Gone Bad World Tour yang dijadualkan berlangsung di Stadium Putra Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada pukul 8.30 malam.

Bakal beraksi di hadapan hampir 12,000 penonton, menurut Pengarah Urusan Pineapple Concerts Sdn. Bhd., Razman Razali, sehingga kini satu perempat (3,000 keping) daripada jumlah keseluruhan tiket telah terjual.'


Mereka sedar, di luar sana, ramai yang bencikan kezaliman. Mereka tahu, di luar sana ramai yang tidak ingin lagi bekerjasama dengan Israel & Amerika.

Bahkan, mereka juga tahu, Syeikh al-Azhar, Mufti Mesir, Mufti Pakistan, Mufti Arab Saudi, Persatuan Ulama Pakistan, Dr Yusof al-Qaradhawi, dan majoriti ulama’ dari seluruh dunia telah memfatwakan WAJIB bagi seluruh umat Islam memboikot barangan Israel, menjalinkan hubungan dagang dengan mereka, dan juga memberikan apa-apa bekalan kepada mereka. (Fatwa ini dikeluarkan setelah mengambil kira kekejaman yang telah mereka lakukan terhadap umat Islam. Para ulama’ ini juga telah menyeru agar kita semua memboikot barangan Amerika yang merupakan sekutu utama yang sering menyalurkan bantuan kepada Israel terutamanya dalam aspek persenjataan.)

Dr Yusuf al-Qaradhawi telah mengatakan, “Satu riyal (ringgit) yang digunakan untuk membeli barangan Amerika adalah bersamaan dengan sebutir peluru yang akan digunakan oleh tentera-tentera Zionis untuk membunuh anak-anak kecil di Palestin.”

Tapi malang, konsert ini hanya dipandang dari satu sudut, HIBURAN!!

Bercerita tentang isu boikot produk keluaran Amerika kerana menyokong tindakan ganas rejim Zionis Israel menyerang penduduk Palestin di Genting Gaza, kata Shazalli, konsert tersebut perlu dilihat dari sudut positif berkaitan hiburan.
"Konsert ini merupakan sepenuhnya melibatkan muzik dan hiburan. Jadi, saya harap kita boleh cuba tangani isu ini secara berasingan dan tidak dicampuradukkan dengan isu politik," katanya.

Yang tak tahannya, pulon dok berebut beli payung nuu. Bukan tak pernah kedai-kedai jual payung. Dapat payung sekaki, seronok tak terkata. Lupa dah saudara-saudara di sana. Lupa dah Israel & konconya menghina Islam.

Lupa bahawa, orang-orang Palestin ni berjaga siang malam, demi mempertahankan kemuliaan, maruah umat Islam seluruh dunia. Kalau nak tau, mereka turut jaga Masjid Al-Aqsa kerana itu simbol MARUAH UMAT ISLAM seluruhnya!



Apakah langsung tiada sentimen? Apakah dalam hidup kita semata-mata untuk hiburan?

Saya melayari Forum TV3, anda boleh lihat sendiri komen-komen anak-anak muda di Malaysia.
Ini lah mentaliti masyarakat apabila disogokkan dengan hiburan melampau. Hedonisme!


Saya terpandang juga beberapa komen yang saya kira, sejuk hati sikit dengar komen begini, sebab apa, sebab ada yang ambil cakna terhadap isu saudara-saudara kita di sana. Petikan seperti di bawah:

----------

Tak patut adakan konsert seperti ini dalam keadaan kita bersedih atas apa yang terjadi ke atas umat Palestine.

Lagi pula tak ada yang bagusnya konsert macam ni selain menggalakkan maksiat terutama di kalangan muda-mudi.

Kita dalam kempen boikot barang dari AS, maknanya hiburan ini juga adalah produk mereka.. Kalau kerajaan benarkan juga, maknanya kerajaan tidak peka dengan kehendak rakyat.

Adalah lebih baik buat konsert nasyid seru orang ke jalan Allah sambil kutip derma untuk tabung Palestin.

p/s: saya sokong boikot konsert artis amerika, kita duk sibuk2 pasal palestin, mereka sibuk nak buat konsert pulak, apa kejadahnya, tak perihatin ker dengan nasib2 rakyat palestin, kat negara kita ni pun dah cukup hiburan kalau nk diikutkan, cukup la dengan apa yang dah ada. hentikan la seketika dengan benda2 yang tak berguna dan tak perlu tu…..BOIKOT…BOIKOT…AMERIKA...
-mat rock-
-----------------

ape ni??? Macamane konsert ni boleh diluluskan pulak???
Memang kita ni talam dua muka, bising nak bela palestin, tapi, pada masa yg sama, masih lagi berkonsert, merokok....
Sebenarnya, kita lebih jahat, lebih kejam daripada Israel sendiri.
Kita tikam kawan kita dari belakang. Israel tak hebat, tapi kita yang lemah sebenarnya.
Kita yang patut kutuk diri kita dulu sebelum kita kutuk Israel dan Amerika.
-ASMN-
-----------------

Fikir-fikirkan, renung-renungkan, ambillah tindakan, buatlah apa-apa yang patut.

Semoga ALLAH mengurniakan kita sekeping hati yang dapat membezakan antara yang haqq dan yang bathil.

0 komen:

Template Design | monera87