"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Tuesday, February 10, 2009

Check & balance

Dikala terjaga, bersyukurlah kerana ALLAH memberi izin untuk berbicara dengan-Nya tatkala sekelilingmu sunyi diselang seli dengan dengkuran. Kerana ada dikalangan hamba yang tidak diberi keizinan, meskipun berpuluh-puluh jenis deringan jam loceng di kiri kanan.
Bertahajjudlah kerana disitu punya kunci kekuatan dalaman.
Alangkah indah, kiranya ia tercetus dari nuraninya sekeping hati, bukan kerana itu suruhan rakan taulan mahupun ianya salah satu dari tentatif program.
Namun, kiranya belum merasakan dan dirasakan, maka usahakanlah ia dengan mendisiplinkan diri dalam taqarrub ilallah.
Jangan diabaikan perkara utama (kedekatan diri dengan al-Khaliq), kerana ianya akan membawa kesan yang cukup mpengaruhi seluruh sistem kehidupan, tidak terkecuali samaada di dalam perjuangan mahupun persaudaraan, di dalam hati dan jiwa, mahupun kotak fikiran.
Alangkah peliknya dan teramat lah malang apabila kita berbicara persoalan tarbiyah, dalam masa yang sama kita tidak menjaga dan memperbaiki hubungan kita dengan Allah. Bercakap tentang perjuangan, tetapi solat dipenghujung waktu. Cacat lagi tempang!

Satu contoh yang boleh dikongsi bersama.
Sekepal tanah dibentukkan menjadi bulat, dengan menggunakan air. Tanpa siraman air, tanah akan kering dan mudahlah ia retak dan hancur berderai.
Begitu juga apabila berbicara mengenai ukhuwwah (persaudaraan). Apabila persaudaraan itu tidak dipaksikan, dibina dan dijalin dengan hati yang cinta dan rindu akan ar-Rahman, maka janganlah dihairankan, apabila hanya dengan sedikit teguran membuatkan hubungan menjadi renggang. Persaudaraan dibina hanya di luaran. Makan bersama, bergurau senda, bergelak ketawa bersama, tetapi tidak pada ingat mengingati antara satu sama lain.


to be continue.....

0 komen:

Template Design | monera87