"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, January 5, 2009

Pokok Gharqad , pokok Krismas?

hadith sahih riwayat Al-Bukhari dan Muslim, mengenai peristiwa akhir zaman, menghampiri datangnya Yaumul Qiyaamah.

Sabda Rasulullah SAW,
"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".
(Hadis sahih; Riwayat Imam Al-Bukhari, Muslim dan at-Tirmidzhi )

Hadith ini menceritakan mengenai peristiwa akhir zaman iaitu tikamana waktu hampirnya kedatangan hari kiamat. Pada masa ni, tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi ada satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

Dalam satu ceramah diceritakan bahawa puak2 Yahudi ni jadi gementar bilamana terdengar tentang kebenaran hadith ini, lantas dengan rancaknya mereka sekian lama mencari tapak untuk menanam pokok-pokok gharqad ni, dan kini ianya telah ditanam secara meluas di negara Haram Israel, untuk menghadapi tentera-tentera Islam pada akhir zaman ini. Dan, sekiranya benar pokok gharqad ini yang ditanam mereka, maka sahlah yahudi ini sememangnya mengakui kebenaran Islam tetapi kerana ego, mereka tetap menentang Islam!


Lihatlah orang yahudi ini, atas keegoaan dan sikap bongkak mereka (yang telah pun tercatat dalam Qur’an) menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari secara berterusan. Mereka menentang orang Islam, mereka menagih dan dahagakan darah orang Islam, dan dalam masa yang sama mereka mempercayai kesahihan hadith ini. Celaru identiti? Xjuga.. ni orang kata ‘baloq liat...’(ketegaq).

Ramai juga yang tertanya-tanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad ni. Ada yang menyatakan bahawa Pokok Gharqad ni pokok Krismas (hok slalu dihias2 masa hari krismas tu), dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru (pokok kat tepi pantai nu) , ada yang kata dia tu speseh pokok kaktus dan macam2 halnya. Kiri kanan ni, di letakkan gambar pokok Gharqad yang diambil dari laman web (mane tah..xingt pulak).. Allahu'alam..

0 komen:

Template Design | monera87