"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Thursday, January 29, 2009

Iktibar dari Siri Panglima Islam

Sebagai mahasiswa Islam, seharusnya kita mengambil iktibar dari kisah Panglima Islam, Salahuddin Al-Ayyub

Kekuatan aqidah teras kemenangan Islam

a.Lihatlah bagaimana zaman Salahuddin Al-Ayyubi, kekuatan aqidah beliau dan tentera Islam ketika itu telah menggerunkan musuh Islam.

b.‘Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha dengan kamu sehinggalah kamu mengikuti agama (cara hidup) mereka. Katakanlah, sesungguhnya petunjuk Allahlah merupakan sebenar-benar petunjuk. Dan sekiranya engkau mengikuti kemahuan mereka setelah engkau mengetahui, maka tidak ada bagimu wali dan penolong dari (siksa) Allah’ (al-Baqarah : 120)

c.Bangkitkan kembali jiwa yang mencintai Islam; agar tidak mudah terpedaya dengan anasir yang dibawa oleh musuh ISLAM. (eg: song, sports ext.)



Peribadi


a.Pada suatu hari ketika Salahuddin Al Ayubi sedang berjalan di luar Baitul Maqdis seorang perempuan yang memakai salib menegurnya:
“Hai pahlawan yang agung, tuan telah berhasil mengalahkan musuh-musuh tuan. Tetapi kenapa tuan tidak membalas seperti tindakan yang kejam yang telah mereka lakukan terhadap tentera tuan?
Salahuddin menjawab; “agama yang saya anut melarang melakukan perbuatan kejam seperti yang dilakukan pihak musuh Islam memerintahkan kepada kami supaya menepati janji, memaafkan kesalahan orang lain dan melupakan kekejaman yang pernah dilakukan pihak musuh saat mereka berkuasa”. Perempuan tua tersebut akhirnya memeluk agama Islam kerana tertarik dengan ajaran Islam yang melarang mengambil kesempatan untuk kepentingan peribadi. Lantas, Pemuda Islam manakah yang mewarisi ketinggian akhlak Salahuddin Al Ayubi?

Jadilah mahasiswa yang sensitive / mengambil cakna terhadap keadaan semasa/persekitaran.



Mementingkan keberkatan


a.Semasa dalam peperangan bukan tidak pernah pasukan Salahuddin Al-Ayubi dikalahkan. Sebagai panglima beliau membuat siasatan. Ironinya, siasatan utama beliau adalah berasaskan apa yang menghalang keberkatan dari Allah SWT dalam perjuangan kita kali ini. Memang pada akhir siasatan beliau akan dapat menemui ada dosa yang dilakukan oleh salah seorang tentera Islam, misalnya sambil dalam perjalanan ke medan tentera Islam mengambil barang yang bukan hak. Maka dosa itu menghalang keberkatan Allah SWT untuk umat Islam memenangi perjuangan itu, Perlu diingat, bukan perjuangan ini sahaja, tetapi apa jua perjuangan umat Islam. Sayangnya ramai umat Islam pada hari ini melihat dosa kecil sebagai kecil tetapi itulah punca perjuangan Islam masa kini belum menemui kejayaan/keberkatan.

b.Semasa dalam Perang Salib, pada malamnya beliau meninjau dan melawat ke khemah-khemah pejuang Islam. Pada esoknya yang dibawa pergi berjuang hanyalah kelompok yang sebelah malamnya bangkit untuk berqiamullail dan meninggalkan kelompok yang tidak berqiamullail. Logik akal mengatakan sepatutnya kita akan membawa tentera yang telah mendapat rehat yang cukup yakni tidur yang cukup untuk berjuang. Tetapi tidak bagi Salahuddin Al Ayubi, beliau hanya membawa yang boleh mendatangkan keberkatan Allah SWT.



PERSOALAN BUAT KITA…

1. Jika diamati sebaik-baiknya, beliau juga adalah seperti kita. Lahirnya Salahuddin Al-Ayyubi, sebagai seorang muslim, sama seperti kita juga.
Namun, apa bezanya antara kita dengan beliau yang telah banyak berkorban, berjuang, berjihad fi sabilillah? Apakah penyebabnya beliau banyak menyumbang untuk Islam? Bukankah kita sama seperti beliau?

2. Dalam umurnya seperti dan seusia kita sekarang ini, berapa banyakkah sumbangan yang telah beliau sumbangkan pada Islam? Dan berapa banyak pulakah sumbangan yang telah KITA sumbangkan untuk Islam?


Lantas,
“Dimanakah silapnya kita?”
“Mengapa kita tidak boleh menjadi seperti beliau?”
“Apa yang menyebabkan bezanya kita dengan beliau?”

Perkara inilah yang perlu kita kaji dan cari. Bukan setakat cari sahaja, bahkan hinggalah ke puncanya. Bila diketahui puncanya, maka lakukanlah usaha kita sehabis mungkin. Hapuskan yang jahiliyah hingga ke akar umbi! Kemudiannya barulah kita bertawakkal sepenuh tawakkal pada Allah Yang Maha Mencipta, Yang Maha Agung, Yang Maha Mengasihani.

0 komen:

Template Design | monera87