"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Thursday, January 22, 2009

AWAS! Tiket hilangnya 'izzah umat Islam

Renungkanlah bagaimana peribadi Umar bin Khattab ra ketika hari pertamanya memeluk Islam. Bukanlah lembut dan perlahan tamparan jahiliah yang menghinggap di pipi seorang adik ,Fathimah; bukanlah seluruh Makkah tidak mengenali akan kebengisan manusia yang bernama Umar ini, akan tetapi apabila telah datangnya ketetapan ALLAH, dipancari hidayah dalam hati si Umar, dia berkata;

“Ya Rasulullah, bukankah kita dalam kebenaran?”
“Ya.” Jawab Baginda.
Bukankah mereka dalam kebatilan.”
“Ya.”
"Lalu mengapa kita harus sembunyi-sembunyi?"
"Lalu apa pendapatmu Umar?"
"Serulah Islam terang-terangan."

Maka Rasulullah saw menggelarnya Al-Farouq kerana Allah menganugerahkan kepadanya kemampuan membezakan yang haqq dan yang batil.

Ibnu Mas’ud berkata,
"Kami menjadi lebih terhormat sejak Umar memeluk Islam."

Pembukaan al-Quds adalah kemuncak kehebatan yang terukir dalam sejarah. Ianya dibuka oleh Umar selaku Amirul Mukminin. Beliau bergilir dengan pembantunya dalam menaiki unta.

Abu Ubaidah selaku panglima perang yang membuka al-Quds berkata,”Amirul Mukminin, saya harap engkau tidak melakukannya didepan banyak orang. Semua orang menunggumu untuk menyerahkan kunci sementara engkau berketrampilan begitu lusuh.”

“Wahai Abu Ubaidah, andainya ungkapan ini tidak dilontarkan olehmu. Abu Ubaidah, kita adalah manusia yang paling hina.” Jawab Umar.

Seakan Umar mahu berpesan, “Kemuliaan itu tidak terletak pada pakaian dan tunggangan, namun terletak pada jiwa seseorang.” Kini kita mengetahui bagaimana kehormatan ditanamkan pada diri.

Fahamilah kata-kata al-Farouq,
“Nahnu qaumun a’azzanallah bil Islam, famahna nabtaghi izzah, bi ghairi ma a’azzanallah, azallanallahu.
Kita adalah kaum yang hina, kemudian Allah muliakan kita dengan Islam, barangsiapa yang mencari kemuliaan selain dari apa yang Allah muliakan kita, maka Allah pasti akan menghina kita.”


Selepas 12-kurun Palestin di bawah pemerintahan Islam, ia jatuh semula ke tangan kuffar. Salahuddin Al-Ayyubi berjaya mengambil alih pemerintahan tersebut selama beberapa masa, dan ia jatuh semula.. Peristiwa ini berselang-seli berlaku. Kini, dunia menyaksikan lagi Palestin menjadi tumpuan. Dimana pemuda yang persis Umar dan Salahuddin?

Ya ma'asharal muslimeen wal muslimaat..

Sedarlah. Ingatlah kembali kata-kata Saidina Umar,
Kita adalah kaum yang hina, kemudian Allah muliakan kita dengan Islam, barangsiapa yang mencari kemuliaan selain dari apa yang Allah muliakan kita, maka Allah pasti akan menghina kita.

Maka apakah kita mencampakkan diri kita sendiri ke lembah kehinaan..?

HINA

Antara keadaan yang membuat seseorang menjadi hina ialah ketika dia dizalimi.

Hadith Qudsi Allah mengatakan;
“Sungguh tidak ada hijab antara Allah dan doa hamba yang dizalimi. Allah akan mengangkat doanya ke langit.” (Muslim:121)

Tikamana manusia lemah dihina oleh makhlukNya (manusia yang tak berhati perut), Allah tidak membiarkan makhluk-Nya dizalimi, lalu menawarkan kemuliaan yang tinggi iaitu doa yang pasti termakbul, sebagaimana dinyatakan dalam hadis qudsi di atas.

Walau bagaimanapun, itu hanyalah faktor luaran yang menyebabkan manusia dihina, tanpa kerelaan mereka. Dalam kes hina ni, tiada istilah paksa rela. Orang normal, orang yang siuman, dia takkan tawarkan diri dia untuk dihina dan diperhinakan orang lain. Tapi yang menjadi puncanya, manusia ni ada yang sengaja menempah tiket kehinaan yang percuma, secara tak sedar. Macam mana tu? Apa tiket-tiketnya yang membuatkan manusia akan menjadi hina ?

TIKET 1: Menghambakan diri kepada syaitan.

Ingat lagi tak cikgu-cikgu, ustaz ustazah cerita semasa zaman sekolah dolu-dolu?

Setelah dihalau dari syurga, Iblis kata, dia akan cari jalan nak sesatkan manusia, supaya manusia ni jadi teman dia nanti. Dia ni (Iblis) nak manusia menjadi hina dan hilang kehormatan.

Firman Allah dalam surah al-isra’, ayat 62 yang bermaksud,

“Dia (iblis) berkata; ‘Terangkanlah kepadaku inikah orangnya yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat, nescaya benar-benar akan aku sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil.”
(al-Isra:62)

Maksud ayat di atas adalah obsess Iblis untuk menjadikan manusia sebagai pengikutnya yang Penghinaan yang pertama adalah ketika manusia menjadi hamba syaitan. Macam mana? Ada ke orang sign kontrak dengan iblis ni? Ni nak habaq mai, iblis ni dia bisik supaya lalai dari solat, seronok masa muda, masa dok di kampus, di megamall, sepuasnya dengan alasan muda hanya sekali, nanti tua, tak boleh patah balik jadi muda; menikmati dunia yang ilusi ni sepuas-puasnya, padahal ianya adalah terlarang. Masa tu, syaitan tertawakan mereka yang termakan bisikannya..BERHATI-HATI..

TIKET 2 : Mengikuti hawa nafsu dalam semua aspek kehidupan.

Manusia sekarang ada macam-macam penyakit gila. Gila harta, gila kuasa, gila kecantikan, gila glamour. Macam-macam. Benda-benda ni yang di perlumbakan. Manusia berlumba-lumba untuk kecantikan. Dia cari botox. Berlumba-lumba cari harta. Dia tak kira tu halal haram.Riba’. Gila kuasa, nak kekal/dapat kedudukan tinggi, dia bagi rasuah.

Firman Allah,
“Maka pernahkan kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsu sebagai Tuhannya.” (al-Jatsiyah:23)

Rasulullah saw bersabda;
“Celakalah hamba dirham dan dinar” (Ibnu Majah)


Kata Ibnu Taymiyah,
”Orang yang terpenjara adalah siapa yang dipenjarakan oleh hatinya hingga meninggalkan Tuhannya. Sementara orang yang tertawan adalah siapa yang ditawan oleh hawa nafsunya. Mereka hina, tertawan dan terpenjara.”

Ada mulut-mulut bersoksek,
”Buat apa ambil pusing hal orang?Aii..ni dah jaga tepi kain orang? Dah masuk periuk nasik orang.”
Jangan gusar,

Bukankah Allah berfirman dalam surah Aali ’imran:110 ;
“Kamu adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada makruf dan mencegah dari yang mungkar.” (ali ’Imran:110)


TIKET 3 : Tidak lagi peka terhadap Allah, agama, pedoman hidup dan ummah.

Kita ada panduan ulung, tapi kita biarkan ia menjadi hiasan saja. Simpan dalam almari, disaluti debu. Maka jadilah dia suci dalam debu.
Kita megah, bangga apabila ada bingkai-bingkai tulisan ayat suci di dinding rumah, walhal sebenarnya kita menghina-nya kerana tak letakkan di hati kita. Agungkan penghibur/penyanyi,pelakon, pemain bola sepak(sanggup berjaga pukul 2,3 pagi) dan sukan lainnya, tapi pedoman al-Quran dan Islam kita campakkan ke lembah hina.

Al-Qur’an tak menjadi hina sedikit pun, kalaupun manusia ni campak dia jauh dari hati manusia. Tidak sesekali. Al-Quran dan Islam itu dijaga oleh Allah, dipelihara Allah.Kita hanya akan menjadi mulia jika memuliakannya dengan mengamalkannya.
Bahkan kita menjadi hina jika kita menghinakannya. Islam tak perlukan kita. Tapi kitalah yang memerlukan Islam. Al-Quran tidak perlukan kita, tapi kita lah yang memerlukan al-Quran sebagai hidayah,pedoman, penyuluh hidup kita.


TIKET 4 : Hilangnya kepercayaan kepada Allah swt.


Sesungguhnya segala sesuatu telah ditakdirkan Allah swt dan rata-rata dari kita mengetahuinya. Tetapi kepercayaan penuh itu berkurang, lantaran kurangnya pengharapan yang sempurna. Rezeki disangka pada tangan majikan, nasib ditentukan kaum keluarga, umur dan nyawa juga dirasakan pada tangan makhluk. Doktorlah penyelamat, ubatlah yang menyembuhkan..Dah, kalau makan ubat, tak sembuh-sembuh, nak salah kan siapa? Bukan. Bukan itu. Ubat hanyalah ikhtiar. Yang menyembuhkan, adalah ALLAH.
Macam tu juga berada di jalan dakwah. Orang yang terlibat dengan gerak kerja da’wah ni, kalau tak sibuk, tak tau lah apa dah dibuat. Kalau diuji sedikit, sebagai contoh, keputusan peperiksaan jatuh sikit, nak salahkan kerja-kerja da’wah banyak? Mana perginya keyakinan pada ALLAH? Allah dah janji dah dalam kitab suci, Al-Qur’an, dalam surah Muhammmad ayat 7.
”Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.”
(Hafal ayat, hafal maksud, tapi takmau paham-paham jugak.Ni yang jadi kes putus asa.)


Kita akan menjadi hina jika menghamba pada syaitan, mengutamakan nafsu, membelakangkan Allah dan hilang kepercayaan kepada Allah dan ummat Islam. Maka apa yang berlaku kepada kita? Kitalah menjadi ummat yang dikatakan oleh Nabi saw. Musuh mengerumuni kita umpama hidangan. Bilangan kita tak bererti kerana kita semuanya hina, hanya berkulitkan Islam dan bertopengkan nama Islam. Macam sabda Rasulullah, umat akhir zaman ni macam buih-buih di lautan. Banyak, tapi hilang kualiti. Maka Allah cabut kegerunan musuh terhadap kita dan jadilah kita manusia yang dihinakan kerana perbuatan kita sendiri.


Sedarlah, Bangkitlah
Jangan pandang ringan, jangan sambil lewa dalam mengamalkan ajaran Islam, kerana amaran sudah Rasulullah beri..

Dari Abdullah ibn Mas'ud, beliau berkata bahawa

Rasulullah menggariskan satu garisan dengan kayu yang dipegangnya. Kemudian baginda berkata, "Inilah jalan ALLAH, jalan yang betul" Baginda membuat garisan lagi disebelah kiri dan kanannya. Kemudian baginda berkata, "Jalan-jalan ini,tidak ada suatupun darinya, melainkan ada syaitan yang mengajak ke arahnya." Kemudian Rasulullah saw membaca ayat ALLAH,yang bermaksud, "Sesungguhnya, inilah jalankujalan yang betul, maka ikutlah.Jangan kamu ikut jalan-jalan yang lain, nanti kamu akan bercerai-berai dari jalannya."

Sekarang, ramai dah yang tak hiraukan amaran Rasulullah saw. Main-main. Tak bersungguh-sungguh berpegang dan selesaikan masalah ikut cara Islam. Akhirnya, mudah terpengaruh dengan fahaman yang direka-reka sebab kejahilan dari dalam, bercampur pula dengan campurtangan dan niat jahat musuh-musuh Islam.

Hiduplah mengikut acuan yang ALLAH wahyukan kepada Rasul-Nya, kerana itulah acuan terbaik, menepati firmanNYA,



Shibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik shibghahnya dari pada Allah? Dan hanya kepada-Nya-lah kami menyembah. (al-baqarah:138)

* Shibghah bererti celupan.
Shibghah Allah: celupan Allah yang bererti iman kepada Allah yang tidak disertai dengan kemusyrikan.

kembalilah kepada ajaran Islam yang sebenar, kerana itu acuan terbaik. Jangan pandai-pandai buat acuan sendiri..

Semoga kita ditetap dan diteguhkan dalam agama dan perjuangan.

0 komen:

Template Design | monera87