"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Friday, October 17, 2008

syahdu Eryna...

Hening benar suasana di Mahallah Khadijah. Aku menyusun langkah ke mahallah ’A’isyah. Tidak lah jauh jaraknya. Namun tidaklah terlalu dekat dengan mahallah yang aku menginap. Ku dongak ke langit. Ahh.. hari nak hujan. Aku percepatkan langkah. Fathma pasti sudah menunggu aku begitu lama.

”Assalamu’alaikum. Assifli. Ana baru tangguhkan meeting rakan sejawat tadi. Maaf ambil masa antunna menunggu begitu lama.”
Aku cuba menutur sopan. Bukankah dalam Islam dianjurkan berakhlaq mulia? Beradab?

Fathma tersenyum. ”Tidaklah. Kebetulan kami baru saja sampai.”

Fathma el-Batrisha. Orang pertama yang memperkenalkan wadah perjuangan ini kepadaku. Gadis kacukan Melayu-Jordan. Menetap di Gombak, Selangor. Aku mengaguminya lantaran kecerdasannya dalam gerak kerja dakwah. Sepadan dengan namanya, bermaksud ’cerdas pintar’. Jauh dari mengaguminya, aku mengagumi Sang Pencipta yang menciptakan hamba yang begitu lunak dan sebati dalam jalan dakwah ini. Subhanallah..

Aku tersenyum sendiri.

” Aishya ghaaibah, ya Fathma. Hiya maridhati.”
Habeebah bertutur arab. Sebagai foreign student, Habeebah lebih gemar menggunakan bahasa ibundanya. Biarpun aku tidaklah boleh bertutur Arab dengan baik, namun aku faham apa yang Habeebah perkatakan.

“Syafakillah..” kami mendoakan agar Aishya disembuhkan segera.

Aku tidak pernah jemu berada dalam halaqah. Mungkin kerana punyai naqibah yang cukup baik tutur bicara dan perawakannya.



_______________________________________________



”Umat Islam sekarang lemah. Kita lemah..” nada Fathma sayu.


Zhafarina mengangkat wajahnya. ”Maksud akak?”

”Sejak zaman-berzaman Islam ditentang musuhnya. Lihat semasa zaman Rasulullah saw dan para sahabat, baginda dan para sahabat ditentang, di ancam bunuh dan sebagainya; kemudian di zaman khulafa’ ar-rashidin dan zaman-zaman seterusnya. Mereka tak pernah berhenti memerangi dan memusuhi Islam, hingga misi mereka tercapai. Dan pada tahun 1924 Masihi, kerajaan Islam khalifah uthmaniyyah Turki dijatuhkan, dengan boneka yang dididik mereka, Kamal attartuk laknatullah, bapa sekularisme.. Tidak berhenti disitu, mereka menyebarkan sekularisme yang menanam fahaman pemisahan agama dari kehidupan ke seluruh umat Islam; pembawaan nasionalisme, yang bersifatkan kenegaraan..” panjang Fathma menghuraikan.

Aishya yang lebih gemar berdiam diri kini mencelah.
”bukan ke nasionalisme ni semangat kebangsaan, semangat kenegaraan, yang disetupkan untuk cuba memisahkan persaudaraan orang Islam yang begitu kuat suatu masa lalu?

Fathma tersenyum dan mengangguk.
”Ya..dan kenapa mereka buat begitu?”


Suasana sepi seketika. Mungkin semua sedang menyusun ayat.

”Saya cuba ye kak?” Eisya tersenyum sambil mengambil pen yang terlepas dari tangannya. Fathma, Habeebah, Zhafarina, Aishya, Syaiqa’ dan aku memandang Eisya, menantikan jawapan darinya.

”kalau tak salah saya, ideologi ni dibawa sebab mereka tak nak umat Islam bersatu. Walaupun mereka sebenarnya tidak faham bagaimana yang dikatakan persaudaraan Islam yang kita bina, tapi mereka dah lihat bagaimana umat Islam suatu ketika dahulu gagah dan kuat apabila bersatu. Bersatu dengan aqidah yang satu. Sebab itu orang Islam dulu kuat. Seorang wanita Islam ataupun mudahnya, Muslimah ditarik-tarik kainnya oleh beberapa orang Yahudi,ketika berjalan dipasar, maka tentera-tentera Islam bertindak. Diorang gerun dengan kekuatan persaudaraan yang ada masa dulu. Tak perlu tunggu orang besar-besar dan orang kenamaan dihina, baru tentera bertindak. Siapa pun dia, dari mana pun dia, asalkan dia umat Islam.. apabila dihina, maka seluruh umat Islam bangkit menentang penghinaan tersebut...” Eisya terdiam seketika, memandangku. Sekilas pandangan darinya, aku menyambut permintaannya agar menyambung bicaranya.

”urmm.. ana setuju dengan Eisya. Ana sambung, ye? Baik. Kita kehadapan sikit, lihat pada rantau ni pada tahun 1950 Masihi.. Semasa
tragedi Natrah yang berlaku di Singapura pun, sensitiviti umat Islam masih ada sengatnya. Tak kira siapapun dia, ustaz ustazah ke, orang kampung ke, penyanyi ke, pelakon ke, dia umat Islam. Dia tahu, dia kena menentang undang-undang yang cukup menghina Islam, yang menyetujui dan membenarkan kemurtadan umat Islam, maka dia perlu bangkit menentang. Tak kisah, pergi ke singapura naik apa pun. Berjalan kaki, berbasikal dan sebagainya. Semasa saya di sekolah, ustazah ceritakan, ada seorang polis sanggup melepaskan jawatannya semata-mata tidak bersetuju dengan pengadilan tersebut. Baginya, tidak mengapa hilang kerja sebagai polis, asalkan maruahnya tidak tercemar dihadapan ALLAH. Itu dulu.. Hebatnya umat Islam dulu. Tapi sekarang sengatan itu kian hilang.. Sebab itu musuh-musuh Islam makin berani. Hina Islam dihadapan pemimpin Islam pun, tak ada apa-apa. Hari ini Islam dihina, tiada apa-apa pun yang berlaku.. sebab itu pada awal-awal tadi, akak kata umat Islam lemah, kan? Kalau salah betulkan ana ye..Allahu’alam. ”
ada getaran dihujung suara. Tangan menjadi sejuk secara tiba-tiba..


Hening. Rintikan hujan yang bertapak di atas bumbung masjid kedengaran.. Mungkinkah titisan hujan tersebut adalah gambaran dari hati-hati mereka yang sayu dengan keadaan umat Islam kini...?

”hmm.. betul, adik-adik. Sengatan dan sensitiviti umat Islam kian puput ditiup bayu wahn, penyakit cintakan dunia, dan takutkan mati.. Umat Islam semakin kuat dalam mencari kemewahan, kepopularitian, keseronokan, pangkat.. hinggakan lupa siapa kawan, siapa lawan, siapa musuh...Musuh bergelak ketawa, umat Islam sesama sendiri bergaduh, bertekak dengan hal-hal khilafiah..” Fathma bersuara setelah mendengar anak buahnya melontarkan pendapat..

....................



0 komen:

Template Design | monera87