"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Tuesday, September 16, 2008

Patah tumbuh hilang berganti?

Latar tempat : Laluan masjid-mahallah
Latar masa : selepas solat tarawih


"Nisa', kenapa akak nampak perubahan pada muka Nisa'?"

"perubahan?"

"A'aa.. lain pada sebelum-sebelum ni. Macam sedih jer.."

"Tak lah,kak..urmm... kak, sedar tak sedar, tadi kite dah baca Qunut semasa solat witir tadi. Cepatnya Ramadhan nak tinggalkan kita..kak, orang rasa sayu je."

"Kenapa Nisa' rasa sayu ?"

"sebab Nisa' rasa, Nisa' dah mensia-siakan 15 hari lalu. Nisa' ni hamba yang tidak menghargai peluang yang ALLAH bagi." suasana sepi seketika.

Rupa-rupanya air mukamu berubah kerana ini. Kesedihan yang terlukis diraut wajahmu kerana kekesalan ini..

Ahh, dik.. berapa kerat manusia yang merasai sayunya hati lantaran Ramadhan kini sudah di pertengahan bulan, dan tanpa berbuat apa-apa. Begitu cepat. Ada manusia, gembiranya bukan kepalang lagi. Pesta mercun ada saja disana-sini. Ada manusia, duduk berdua-duaan tiada rasa malu lagi, hatta di bulan RAMADHAN !! Aku renung kau, kau tenung aku. Aku betulkan kolar baju kau. Kau senyum macam kerang busuk. Alangkah tidak menghormati hadirnya Ramadhan. Alangkah !! Astaghfirullahal’azhiim.. Tiada lagi rasa hadirnya Ramadhan dalam hati. Roh Ramadhan berkeliaran bebas di anjung September.

Wahai diriku, wahai umat Muhammad,
Rugi. Amatlah rugi sekiranya ruang dan peluang yang ALLAH offer ni dipandang sepi. Acuh tak acuh. Sekali terlepas Ramadhan ini, maka kita tak akan bertemu lagi dengan Ramadhan ini. Ramadhan 1429H takkan mencari kita lagi sekiranya kita terlepas dan terlalai dalam menghayatinya. Lain lah kalau bas Rahmat Alam. Bas Rahmat Alam yang bernombor 43 boleh lah dia ulang 2 3 4 kali sehari datang mencari penumpang. Kalau terlepas pukul 8.00 pagi, pukul 10.00 pagi nanti pun dia datang lagi. Tak pun, pukul 12.00 tengah hari. (ye ke? ntah, tak check jadual bas). Ramadhan 1429H, bukan bas Rahmat Alam bernombor 43. Dia tak berpatah balik.


Orang kata, patah tumbuh hilang berganti.
Ramadhan 1429H pergi, akan datang, Ramadhan 1430H. Amboi, yakin benar dapat tebusi kelalaian kali ni di masa akan datang. Seolah-olah begitu yakin akan bertemu Ramadhan 1430H. Tak perlu pergi jauh. Cukup kita pandang esok, dalam Ramadhan 1429H, yakin kah kita masih bernafas pada hari esok untuk menebus kelalaian semalam? Kalau ditakdirkan panjang umur, sempat bertemu Ramadhan tahun depan pun, takkan sama dengan kali ni. Eii syeikh.. barang yang pergi ni, kalau diganti, tak sama dengan yang dah pergi. Contoh, pen yang kita suka guna hilang, pergi beli pen yang sama jenis juga, kesedapan guna pen baru tak sama dengan kesedapan dan keselesaan menggunakan pen lama.

Panjang pulak berleter...

Jom banyak-banyak lah bermuhasabah dan terjemahkan ia. Moga-moga kita tergolong dalam golongan yang beruntung, bukan dari kalangan orang yang rugi.

0 komen:

Template Design | monera87