"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Friday, September 26, 2008

jangan berlagak..

Hidup Ayop begitu susah. Esok lusa nak raya dah. Persiapan untuk raya belum dibuat lagi. Baju anak-anak belum ada. Juadah pun tidak ada. Ayop pergi kedai, dalam keadaan tak berduit. Ayop menongak melihat baju melayu kecil, baju kurung kecil dan sehelai selendang. Cantik. ’Kalau Hasnan dengan Hasni pakai, mesti comel..dan selendang tu, kalau Leha pakai mesti lawa..’
Dia memandang harga dan mengira-ngira duit yang ada. Ahh.. tak cukup.. Lalu, dia hanya jadi pemerhati bebas saja.
Ketika melihat-lihat pakaian itu, tetiba Salim, si tokei kedai kata, " Yop, ambillah. Aku bagi percuma ni kat mu. Ambil lah, buat persiapan raya nanti.."
Ayop tidak menghiraukan tawaran Salim. Dia bimbang status diri nya diketahui dan dia berkata pada dirinya, 'tidak mengapa..aku boleh usahakannya sendiri tanpa simpati orang..' Keegoannya tebal.
Dia terlupa, anak-anak nya dirumah masih kecil dan mereka hanya tahu raya itu adalah kegembiraan. Akhirnya Ayop pulang ke rumah dengan tangan kosong...

Pengajaran:

Kita ini hina. Dari setitis air mani yang hina. ALLAH muliakan kita dengan Islam. Saidina Umar Al-Khattab berkata,
“Nahnu qaumun a’azzanallah bil Islam, famahna nabtaghi izzah, bi ghairi ma a’azzanallah, azallanallahu.”
(Kita adalah kaum yang hina, kemudian Allah muliakan kita dengan Islam, barangsiapa yang mencari kemuliaan selain dari apa yang Allah muliakan kita, maka Allah pasti akan menghina kita.)

Tengok Ayop, tokei bagi free taknak ambil. Orang nak tolong, ego pulak dia. Last-last, balik dengan tangan kosong . Tokei tu tak rugi apa-apa pun kalau Ayop tak ambil. Orang lain berlambak (ramai) lagi yang sudi.

Sama lah dengan kita. ALLAH bagi tawaran percuma, free tuu.. tak nak terima juga. Bagi Ramadhan. Dalam Ramadhan macam-macam ALLAH tawarkan, ada Lailatul Qadr lagi. ALLAH offer comei-comei, tak nak ambil. Tak nak usahakan. Dah lah bagi percuma tak nak ambil, buat perkara tak elok pulak tu.


(Teringat peristiwa 2 3 hari sebelum ni, aku menegur sepasang merpati yang berjoli.
Aku pun bukan bagus pun nak tegur orang, sebab aku memang bukan dari kalangan mereka yang bagus-bagus. Nak tunggu bagus, agak-agaknya berdubel-dubelan ni akan jadi macam ulat-ulat yang melata atas makanan basi lah. Jadi, jangan tunggu diri sampai habis bagus, baru nak laksanakan perintah Allah yang termaktub dalam Al-Qur’an.)

Amboi, berlagak. Ego . Sombong. Kalau nak bonus, buat elok-elok. Kalau kita terima dan usahakan, kita untung. Kalau kita tak kisah, buat tak endah, kita rugi.. ALLAH tak rugi apa. Tak berkurang sikit pun. Ramai lagi hamba DIA yang terima tawaran-NYA. Kalau raya pun kita nak comei-comei, kenapa tidak kita fikir, kita nak menghadap ALLAH pun dalam keadaan comei.


Sibuk nak raya..

Aku melihat rata-rata manusia mula membanjiri kedai-kedai, terutamanya pada malam hari. Bilangan jamaah di masjid kian kurang hari demi hari. Entah kenapa..? Di tempat aku juga.. kalu minggu pertama kat masjid, penuh.. sampaikan orang kata, tahi cicak jatuh pun takkan samapi lantai. (sebab jatuh atas kepala orang. Kena la cuci..najis). sekarang, jatuh kerbau sekor pun ada ruang lagi untuk kerbau tu. Nak bagitau nya, sikit sangatlah jemaah solat di akhir Ramadhan ni..

Percayalah...Kalau kita benar-benar hargai Ramadhan ini, dengan keikhlasan dan kesungguhan mengharapkan keredhaan ALLAH, suasana hari raya kita lebih bermakna. Itu lah kemenangan dan kejayaan kita.. dan kemenangan sebenar adalah apabila kita bertemu dengan ALLAH kelak.. Kemeriahan suasana raya bukanlah dilihat pada cantiknya baju baru, berkilatnya kasut raya, banyaknya kuih muih dan sebagainya. Itu hanya nampak diluaran.. Tapi, kita akan rasai dari dalaman kita..

Apapun, aku mohon kemaafan pada semua, moga aku dimaafkan atas segala salah silap. Dan moga ALLAH mengampuni aku dan kalian..




YA ALLAH..Dihadapan-MU aku bersimpuh, pada-MU cintaku berlabuh. Ya ALLAH, muliakan kami dgn ISLAM.. YA ALLAH.. RAMADHAN datang dan pergi. Dan sekarang ia kian hampir ke garis penamat..aku gembira n bsyukur kerana di 10 mlm t'akhirnya dikurniakan suatu malam yg cukup indah..dan aku hiba kerana ia begtu cepat berlalu. Sedangkan kami laku bermacam kelalaian tanpa kami sedari? Apakah ini Ramadhan terakhir kami YA ALLAH? Terimalah amalan kami... YA ALLAH, berilah rahmat, pengampunan kpd kami.. YA ALLAH, bebaskan kami dari azab api neraka..Bebaskan ibu bapa kami dari azab api neraka...


Selamat Mengejar Lailatul Qadr, Selamat Hari Raya Aidilfitri, selamat dan selamat..

0 komen:

Template Design | monera87