"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, August 18, 2008

Solat berjemaah lah...

Bismillahirrahmanir rahim...
Assalamu'alaikum wbt..

Mudah-mudahan kita semua sntiasa dalam limpahan rahmat dan barakah serta melalui liku-liku kehidupan dengan jalan yang diredhaanNYA. Insya'Allah. sedikit peringatan utk diri yang sntsa alpa, dan buat sahabat shbiyyah...

"dan berilah peringatan, kerana memberi peringatan itu amat bermanfaat kepada orang2 beriman."

Susah benar nak ke masjid tanpa hidayah ALLAH.Tambah- tambah lagi pada waktu subuh. Dan hidayah pula bukan jenis pucuk dicita ulam mendatang. Kena usaha untuk mendapatkannya. Beruntunglah sesiapa yang selalu mendapat hidayah dan taufik.

Ana ingin kongsikan sedikit sebanyak tentang kuliah yang dibawa oleh Tn Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat & Ust Tuan Ibrahim Tuan Man mengenai SOLAT..

Solat sangat penting. Solat adalah sumber kekuatan umat Islam. Tanpa solat, atau solat dengan seribu macam kelalaian, menjadikan umat Islam pada hari ini mudah diperkotak-katik oleh musuh-musuhnya. Bercakap mengenai kekhusyukan, cukup sedap untuk digoreng. Tapi, untuk praktikalnya, memang sukar, bg diri ana yang pnuh kekhilafan.

Sebaik-baik makhluk adalah mereka yang diberi kebahagiaan di dunia dan bahagia pula di akhirat. Dan di antara mereka yang mendapat kebahagiaan di dunia dan di akhirat adalah mereka yang diberi Qalban khasyi'aa (hati yang khusyu') ;hati yang tunduk kpd ALLAH swt.

Mengimbau kembali salah satu kuliyah Tuan Guru Nik Abdul Aziz;
kita patut set dalam minda kita rukun solat itu ada 14. Selalunya kita diajar rukun solat itu 13, bermula dengan niat, berakhir dengan tertib. Patut ditambah satu lagi rukun, iaitu khusyuk. Tanpa kekhusyukan, kosonglah solat, tiadalah kekuatan, lemahlah umat.

Sebab tu Islam menggalakkn kita supaya solat berjama'ah. Krn apa? Dalam ramai2 smbhyng, boleh jadi imam x khusyu' tapi makmumnya khusyu'.
Boleh jd jg, si A x khusyu' tp si B khusyhu'. Maka ALLAH menerima kesemua sembahyang mereka sebagai sembahyang sempurna. Sebab tu kita kne solat berjama'ah.

Didikan dari solat berjama'ah...
-eratkan silaturrahim.
-membina tanggungjawab
cth: - dalam solat kne tutup aurat, maka di luar sembahyang kita wajib tutup aurat.
- dalam solat mata kita tengok pada tmpt sujud. x kelih kiri kanan. maka diluar solat, kita kne jaga pandangan, jangan meliarkan pandangan.
- dalam solat, telinga tertumpu kpd bacaan Qu'an al-karim, maka di luar solat,biar kita tumpu kpd kalimah2 yg baik
- dalam solat ada imam dan makmum; pemimpin dan pengikut. Makmum, walaupun dia hebat, x boleh mendahului imam.
-membina kepimpinan -> memimpin dan dipimpin.

kalau nak dihuraikan, memang banyak kelebihan dan didikan yg kita terima scr terus daripada solat tu sndri. ALLAH tarbiyyah kn hambaNYA melalui pelbagai cara.Ujian merupakan tarbiyyah dr ALLAH.
Dan solat juga satu tarbiyyah utk hmbaNYA bg melalui dan meneruskan khidupan, agar mjadi hamba yang cemerlang di dunia, gemilang di akhirat...

jangan pulak jadi cemerlang gemilang terbilang dalam sesuatu pkra, tapi akhirnya temberang dalam pkara yang difardhukn oleh ALLAH kpd hmbaNYA..

Jika hari ini kita sihat, dan dikurniakan pelbagai nikmat, tetapi x ambil kesempatan utk laksanakn solat scr berjama'ah terutamanya di masjid, pasti kelak, akan menyesal dengan perbuatan pada hari ini, apabila ditayangkan semula lakonan di dunia...

Tikamana org lain solat jama'ah di masjid, tapi diri pula sibuk dgn pkara2 yg tidak mbawa maslahah kpd ISLAM...
astaghfiruLLAHal'azhim. ...
ampuni dosa hamba2MU ya ALLAH.... Ampuni dosa kedua Ibubapa kami...dan saudara2 kami...

"kalau di dunia pun kita x mampu nak jadi tetamu ALLAH,mcm mana nk jadi tetamu ALLAH di akhirat."

jadi, sama2lh kita ambil peluang utk solat jama'ah di masjid, sementara masih sihat, cergas, dan dalam suasana pembelajaran disini..ambillh peluang sementara putus segala nikmat kurniaanNYA. .

"Jangan tertipu dgn badan yg sihat, krn mati x syarat sakit..jangan tertipu dgn umur yang muda, krn mati x syarat tua.."

wallahu'alam
wassalam.


p/s: ni siaran ulang tayang...

0 komen:

Template Design | monera87