"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, August 11, 2008

kita adalah diri kita..

Alhamdulillah, selesai satu ujian.

sebenarnya, dalam kita menjawab ujian di atas kertas ujian, ia umpama kita menghadapi ujian dalam realiti kehidupan kita.

cuba kita lihat.. kita pastinya diberi silibus-silibus pembelajaran, dan diajarkan dalam kuliah-kuliah mengikut jam kredit nya. Dan input yang kita perolehi dalam dewan kuliah, tidaklah lengkap 100%. selebihnya kita perlu mencari inisiatif untuk memperkasakan diri dengan ilmu. dan persediaan haruslah di lakukan, untuk ke medan tempur. dan setelah itu kita akan duduki dan hadapi ujian bertulis di dalam dewan peperiksaan. sekiranya manthoop persediaan kita, insha'Allah, jawapan-jawapan pun akan manthoop belaka.. sekiranya sambil lewa, maka akan berlaku sebaliknya.

Nah, berbalik pada realiti kehidupan kita sebagai hamba ALLAH di atas muka bumi ini. kita diberi pelajaran dan peringatan, melalui Al-Qur'an dan sunnah baginda Rasulullah s.a.w. kita x di uji terus melainkan setelah diberi pelajaran dan peringatan. bukankah begitu? dan ujian di atas muka bumi ini berbeza. tidak lah serupa antara suatu individu dengan individu yang lain, mengikut kemampuannya. ALLAH dah tahu bench-mark hamba-hamba-NYA. bukankah ALLAH telah berfirman,


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya..."
(al-Baqarah: 286)

persediaannya bukanlah pada membaca buku semata-mata. atau pun mengasah pensel saja. Persediaannya adalah kedekatan dan ketaatan diri kita kepada Pencipta. Agar punyai jiwa yang ampuh, bisa menghadapi pelbagai bentuk ujian.

Pabila menerima ujian, apakah ianya suatu kifarah buat diri ataukah ianya bala' dari ALLAH pda kita?

Sekiranya kita berjaya melalui ujian tersebut, maka ianya kifarah buat kita. Di angkat darjatnya oleh ALLAH. Dan sekiranya gagal, sebagai contoh, menyalahi takdir, maka bala' itu tertimpa atas kita.

Bersyukurlah pada hari ini, kerana diberi peluang oleh ALLAH dapat kita lalui ujian-ujian sebelum ini dengan pertolongan ALLAH. Kita hari ini adalah kita. "aku adalah aku yang sekarang". Jangan dikesali masa silam. Tanpa masa lalu, tanpa ujian lalu, kita takkan berada seperti sekarang. Mengenali dan membuat keputusan yang kian matang, hari demi hari..

mudah-mudahan, kita tak diuji dengan ujian yang tak mampu kita pikul.

"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."
(al-Baqarah : 286)


DIA yang menciptakan sesuatu, DIA lah yang melenyapka sesuatu.. kepada-NYA kita bermohon. Maka mari sama-sama kita menyuburkan cinta kepada-NYA. Amat malang bagi hamba yang cintakan hamba lain melebihi cinta kepada ALLAH s.w.t dan Rasulullah s.a.w.

0 komen:

Template Design | monera87