"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Monday, August 18, 2008

Encik Sumpah-Sumpah

Ku sangka sumpah itu seperti haiwan sumpah-sumpah. Rupanya tidak sama sekali.

Sumpah-sumpah ni, sejenis haiwan yang boleh bertukar-tukar warna kulitnya. Keistimewaan yang ALLAH bagi kepada beliau, Encik Sumpah-sumpah ni, untuk lindungi dirinya dari pemangsa.
Tapi, kalu sumpah ni... hmm... sila la rujuk kamus dewan lah ek..


Kalu haiwan spesies sesumpah ni, boleh la nak main tukar kaler badan dia. tapi kita yang beraqal ni, jangan main-main dengan sumpah.
Orang tua-tua acap kali berpesan, jangan bermain sumpah. Kelak sumpah akan memakan diri.
itu kata org tua-tua.. boleh la nak kata goreng ke, rebus ke, bakar ke..

tapi ingat, jangan bermain-main dengan apa yang sudah ALLAH berfirman. ALLAH dah beri peringatan tentang sumpah dalam kitab suci Al-Qur'an Kareem,


"Dan janganlah kamu jadikan sumpah-sumpahmu sebagai alat penipu di antaramu, yang menyebabkan tergelincir kaki (mu) sesudah kokoh tegaknya, dan kamu rasakan kemelaratan (di dunia) karena kamu menghalangi (manusia) dari jalan Allah; dan bagimu azab yang besar. "
(An-Nahl : 94)


kalau dah tak dapat tahan lagi mulut nak bersumpah, kemukakan 4 saksi yang adil.


"Mengapa mereka (yang menuduh itu) tidak mendatangkan empat orang saksi atas berita bohong itu? Olah karena mereka tidak mendatangkan saksi-saksi maka mereka itulah pada sisi Allah orang- orang yang dusta."
(An-Nuur :
13
)


"sumpah orang Islam dengan meletakkan Quran di atas kepala dan bukannya di atas tangan. Sumpah seperti itu (letak kitab atas tangan) adalah meniru amalan orang Kristian. Ini karut.
Islam hanya menerima sumpah dengan menyebut Wallahi, Wabillahi, Watallahi, ” kata TGNA


p/s: sumpah-sumpah (sesumpah) jauh lebih comel dari orang yang menjadikan sumpah yang diada-adakan sebagai pelindung dirinya.

0 komen:

Template Design | monera87