"Ya Allah, kurniakanlah ke atasku ketenangan, dan tetapkanlah pendirianku bersama-sama pendukung-pendukung kebenaran, dan tabahkanlah hatiku dengan mengingati Engkau, dan kurniakanlah akan daku keredhaan dengan perkara yang Engkau redhai"

Saturday, August 9, 2008

.....DILEMA DA'IE.....


Ketempangan peribadi mencacatkan perjalanan da’wah.

Seorang aktivis da’wah kampus pernah mengeluh tentang keadaan kader dakwah yang membahagikan dan membanding bezakan antara aktiviti dakwah dan ibadah dalam perilakunya. Ada aktivis da’wah yang yang begitu aktif (aktivis da’wah yang ‘haraki’), namun lemah dalam hal ruhiyyahnya. Dan ada pula aktivis da’wah yang rajin ibadahnya, atau kuat ruhiyyahnya, namun aktiviti dakwahnya tidak menonjol.
Mungkin sudah menjadi gejala di kampusnya, kerana ketika ujian kelayakan dan kesesuaian untuk pemilihan Badan Pengurus Harian di lembaga dakwah kampus itu, salah seorang calon ditanyakan tentang tindakannya apabila menemui dua karakter jundi yang berbeza: salah seorangnya haraki namun kurang ma’nawi, dan seorang yang lain berkebalikannya.

Dalam membicarakan aktivis da’wah, lebih gemar ana merujuk kepada ahli gerakan, yang begitu padat aktiviti dan programnya, hinggakan lupakan diri sendiri, gersang akan cinta Rabb.
Apakah gejala di kampus itu juga menjadi gejala di peringkat nasional? Terdapat sebilangan aktivis da’wah yang seperti ini. Namun, ada banyak lagi kader dakwah yang mampu tawazun, yang mampu menyeimbangkan dedikasinya pada umat dalam kegiatan-kegiatannya yang bertimbun-timbun banyaknya, study-nya, dan ‘ubudiyahnya dalam bentuk ibadah mahdoh. Banyak kader yang mampu menjadi – seperti pepatah dalam dakwah, sebagaimana yang disebutkan oleh al-imam as-syaheed syeikh Hasan Al-Banna iaitu, ”ruhbanun fillail wa fursanun fi nahar” – rahib di malam hari dan singa di siang hari. Namun, persoalan ini berbalik pada diri kita, yang berada dalam kondisi ahli gerakan. Apakah kita mencakupi pepatah beliau? Tepuk dada, tanya iman, terjemahkan melalui tindakan..
Aktivis da’wah ada yang mengkambing-hitamkan kegiatan da'wahnya..

Ketika sibuk dalam kegiatan yang penuh dan padat, maka seorang aktivis menjadi cemburu dengan kegiatan itu. Dia merasakan kegiatan-kegiatan itu mengurangi waktunya untuk berubudiyah kepada Allah. Penyebab kelelahan, kepenatan, kesibukan harian hingga ia tak mampu memenuhi target amalan yaumi (harian) nya.
Meskipun pepatah menyatakan
”hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih”, meski sebenarnya salah dalam beralasan dan tidak perlu mencari alasan melepaskan diri, namun penyesalan atas ketidak-sempatan ‘ubudiyah masih jauh lebih baik dibanding tidak merasakan penyesalan sama sekali. Menjadi virus yang merbahaya bagi para da’ie, apabila kepenatan dan kelelahan kerana aktiviti serta jadual belajar yang padat itu menjadi sokongan dan alasan atas kosongnya tilawah kita dalam sehari, atau penuhnya malam dengan buaian mimpi-mimpi. Ahli jemaah menganggap ianya sebagai suatu perihal yang biasa, apabila tertinggalnya beberapa amalan yang memperkuatkan ruhiyyahnya, kerana aktiviti serta program yang padat merupakan sebahagian dari amalan-amalan itu.

Beralasan demikian, kuranglah bijaknya kita. Kerana kalau kita mengetahui, aktiviti para sahabat jauh lebih sibuk, namun mereka tidak pernah tinggal untuk menikmati malam dengan munajat kepada-Nya. Mungkin ada yang mengatakan, ”itu para sahabat.. iman mereka jauh lebih hebat..” Baik, kita pergi ke perbandingan yang terdekat; dengan para mujahidin, mujahidah di negara-negara yang begitu berkemacuk dengan serangan musuh-musuh agama. Sempat lihat sebagaimana tentera briged Al-Qassam, para mujahidin menyempatkan diri membaca Al-Qur’an. Hatta dilorong-lorong sempit. Padahal, ketika itu keadaan tidak aman. Terpancar dari raut wajah mereka kegembiraan ketika berinteraksi dengan Al-Qur’an. Kita? Masa terluang lagi lapang, diri disibukkan dengan pelayaran bahtera maya (internet), cerita lara, mengumpat cela saudara lain, melayan lautan cinta yang kian membarah dan sebagainya.. inikan pula menyelami ketika keadaan gawat sebagaimana mereka..? Dekat lagi, TG Nik Abdul Aziz. Kesibukan beliau nak dibandingkan dengan kita. Apakah kita terlalu sibuk melebihi beliau, sehinggakan dalam sehari, kita tidak sentuh, tidak membaca, apatah lagi nak mentadabbur ayat suci Al-Qur’an Kareem? Solat pun adakalanya larut menghampiri waktu solat seterusnya. Tanyakan diri kita masing-masing.
Kita belum lagi menggalas senjata serta ratusan pelurunya yang berat. Kita tidaklah berjalan begitu jauh, mendaki gunung, meredah belukar, bertahan dalam cuaca yang tidak menentu. Suatu kegiatan yang melelahkan . Jauh perbandingan kelelahan antara kita dengan para mujahidin itu . Terlalu jauh .


Seorang aktivis da’wah yang ‘haraki’, yang merujuk kepada ahli gerakan, kebanyakan, dan boleh dikatakan secara keseluruhannya memiliki pemahaman dan kefahaman yang bagus . Kebiasaannya, ke-haraki-an itu sejajar dengan keilmuan yang luas . Di usrah kan dan ditamrinkan . Di biasakan dengan penyertaan dan pengendalian program-program. Di biasakan lagi dengan syura’ (yang terjadi banyak penghujahan), menyebabkan menjadi lebih matang dalam menimbang tara masalah dan menetapkan keputusan .
Tentu baik apabila seorang aktivis da’wah memiliki wawasan yang luas. Dengannya, roda da’wah dapat berputar pada arah yang benar. Sekaligus juga, keaktifannya itulah yang menjalankan roda da’wah tersebut. Kata Imam Hasan Al-Banna, " Sebuah buku yang diletakkan di dalam perpustakaan boleh dibaca oleh seorangindividu sahaja. Tetapi seseorang muslim yang sejati adalah buku yang bolehdibaca oleh semua orang. Ke mana sahaja dia berjalan maka dia sebenarnya adalah dakwah yang bergerak."

Bagi pribadinya, pemahaman yang baik dapat mencegahnya dari gugur di jalan da’wah. Bukankah dalam sebuah riwayat, syaitan la’natullah lebih takut dengan seseorang yang memiliki pemahaman yang tinggi yang sedang tidur di dalam masjid, daripada seorang yang kurang pengetahuannya yang sedang solat dalam masjid tersebut? Hal ini kerana seseorang yang memiliki pemahaman yang baik, sukar bagi syaitan untuk menipunya.
Dan seseorang ahli gerakan dan da’wah yang ibadah mahdhohnya terjaga dengan baik, akan memiliki ma’nawi yang terpancar kuat. Kedekatan kepada Ilahi akan membuat dirinya berwibawa di tengah-tengah khalayak ramai. Dan apabila ia berda’wah, maka da’wahnya akan lebih mudah menembusi hati mad’u. Apabila roda da’wah dijalankan oleh orang-orang yang seperti ini, tentu perjalanan da’wah itu akan sangat efektif .
Tarbawi dalam sebuah edisi pernah menulis : Ruhiyyah kelam dakwah tenggelam, ruhiyyah bersinar dakwah pun lancar .
Quwwatu shillah billah (kekuatan hubungan dengan Allah) adalah hal yang efektif, mencegah dirinya gugur dari jalan dakwah . Ketika datangnya permasalahan rumit, ataupun berdepan dengan mehnah dan tribulasi yang menekannya untuk keluar dari jalan dakwah, dia memiliki tempat bersandar yang begitu perkasa; Allah sw.t ILAH sebagai tempat perlindungan, tumpuan kecintaan .Dzat inilah yang memeliharanya untuk tetap di jalan dakwah, dan senantiasa memberinya taufiq serta furqon agar dapat melihat keadaan lebih jelas; tersemat dihati dan fikiran akan jangkauan hikmah yang ALLAH aturkan padanya .Maka, ALLAH beri kekuatan padanya, agar tidak tersasar dari jalan da’wah, dan tidak tergolong dalam golongan futhur .
Amatlah penting dalam memiliki kedua karakter ini pada diri kita. Lemahnya salah satu karakter akan membuat pribadi kita adalah pribadi da’i yang timpang .
Orang yang aktif namun tidak memiliki ruhiyyah yang baik, maka berpotensi untuk menjadi orang yang diprogramkan dengan kepadatan program-program da’wah dan jamaah. Tidak ada ketahanan mental ketika ditimpa masalah. Lemah dalam ikhlas . Pemahamannya tidak mampu menampungnya untuk tetap berada di jalan dakwah . Sekalipun memiliki kefahaman bahawa sesuatu itu salah, namun kerana kurangnya kedekatan dengan Tuhannya, ia akan tetap melaksanakan sesuatu itu . Sebagai contoh, para dai’e sendiri memahami akan perintah Allah supaya menjauhi perkara yang boleh mendekatkannya dengan perzinaan. Namun, masih ada segelintir da’ie yang mengabaikan perintahNya .
Orang yang kuat ruhiyyahnya namun malas untuk aktif dalam kegiatan dakwah dan program kerohanian, maka jadilah ia seorang yang soleh tetapi tidak muslih . Dia berpotensi menjadi seseorang yang mudah kecewa pada jama’ah, kerana kurangnya pemahaman yang dia miliki .
Ruhiyyah adalah inspirasi kita bergerak . Roda dakwah yang berjalan dengan terarah dan lincah, apabila yang menjalankannya kehabisan tenaga, maka roda itu tidak akan mampu berjalan dan berputar lagi . Sesungguhnya sumber tenaga itu adalah kualiti ruhiyyah yang baik.
Sememangnya, manusia itu lemah dan serba kekurangan. Sebetulnya, manusia itu tiada yang sempurna. Namun, apakah salah, sekiranya kita memperbaiki diri untuk menuju ke arah kesempurnaan sebagai seorang hamba-Nya? Jadilah orang yang lengkap . Dari segi kemanthopan ’aqidahnya, ibadahnya, mu’amalahnya, akhlaq nya, thaqofah dalam dirinya..dan pelbagai nya lagi. Akhirul kalam, peliharalah hubungan kita dengan ALLAH, dan hubungan kita sesama manusia. Memikul amanah bukanlah seperti memikul cangkul untuk ke ladang. Yang menyeru, yang berbicara, bukanlah yang terbaik, namun cuba menyeru dan menyampaikan apa yang terbaik yang boleh disampaikan, untuk improvement diri dan saudara saudari satu rumpun jamaah. Memetik dan mentadabbur ayat surah as-saff ayat 2~3, menginsafkan kita semua. Maka, ayuh wahai diri ku dan saudara-saudaraku, mari kita sama-sama berusaha menjadi hamba yang sebenar-benar hamba.
Wallahu’alam.





0 komen:

Template Design | monera87